Subsidies stutten luchthaven Charleroi
De luchthavenuitbater van Charleroi zag vorig jaar de omzet klimmen met 8,1 procent, naar 58 miljoen euro. Toch blijven diverse subsidies, voor 31 miljoen euro, het resultaat rechttrekken.
De luchthavenuitbater van Charleroi zag vorig jaar de omzet klimmen met 8,1 procent, naar 58 miljoen euro. Toch blijven diverse subsidies, voor 31 miljoen euro, het resultaat rechttrekken.
De NV Brussels South Charleroi Airport, de luchthavenuitbater in Charleroi, kan nog altijd niet zonder subsidies. Met 31 miljoen euro aan ‘exploitatiesubsidies en compensatiebedragen van de overheden’ hield de onderneming ook in 2012 haar cijfers positief.
Dat is een stijging met zowat 1 procent in vergelijking met het vorige boekjaar. De eigenlijke omzet bedraagt 58 miljoen euro (+8,1%), terwijl het aantal passagiers steeg met 10,4 procent naar 6,5 miljoen. Maar de bedrijfskosten bedroegen vorig jaar 74,9 miljoen euro (+6%). Het verschil met de omzet bedraagt 17 miljoen euro. Zonder de overheidsbijdragen was de luchthavenuitbater in het rood gegaan. Via de subsidies was er een bedrijfswinst van 16,9 miljoen euro (een stijging met 2 procent in vergelijking met 2011).
De luchthavenuitbater benadrukt dat de overheidsgelden dienen voor onder meer veiligheid, bewaking, politie, onderhoud van de gebouwen en de terreinen.
Ryanair als grootste klant
Ryanair was ook vorig jaar de grootste klant met 83,1procent marktaandeel. Dan volgden Jetairfly (10,1%) en Wizzair (6,3%). Die luchtvaartmaatschappijen betalen aan de luchthavenuitbater 1,88 euro per vertrekkende passagier, of een totale opbrengst van 6,1 miljoen euro (+11,2%). Uit diverse concessies (horeca, parkings, pendelvervoer, kiosken) haalde Brussels South Charleroi Airport 26,4 miljoen euro inkomsten, of 8,11 euro per passagier (+10,5%). Voorts put de luchthavenuitbater inkomsten uit de afhandeling.
De personeelskosten stegen met 13 procent, vooral door aanwervingen door het stijgende aantal passagiers. De luchthavenuitbater gaf vorig jaar werk aan 451 mensen.
Van de nettowinst van 10,1 miljoen euro wordt 6,1 miljoen euro aan dividenden uitgekeerd. De aandeelhouders zijn voornamelijk Waalse intercommunales, maar ook een Italiaanse luchthavenuitbater, SAVE.
In een reactie zegt David Gering, de woordvoerder van Brussels South Charleroi Airport: “De subsidiestructuur van het Waals gewest aan BSCA voldoet volledig aan de Europese regelgeving en zou bijvoorbeeld ook in Vlaanderen kunnen worden toegepast”.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier