Stukwerkers aast op Ghent Container Terminal

© belga

De Gentse verlader Stukwerkers voert gesprekken over de overname van de Ghent Container Terminal. Dat meldt Trends donderdag.

In 2009 schoof het management van Manuport – inmiddels Euroports – Ghent Container Terminal nog naar voor als de spil van een netwerk van containertrafieken in de Europese binnen- en zeevaart. Het gaat om een investering van 4 miljoen euro, die mee werd gefinancierd door het Finse Container Finance. Met GCT hoopt Gent op een extra 50.000 TEU – het equivalent van een twintigvoetscontainer – van zeeschepen. Het was een symbolisch belangrijk dossier, omdat Gent zich omvormt van een industriële naar een commerciële haven.

De aandeelhouder van Manuport Babcock & Brown Infrastructure veranderde echter door de economische crisis het geweer van schouder. Sinds een jaar is Euroports in handen van Prime Infrastrucure (66 procent, ex-BBI), Antin Infrastructure Partners (20 procent, BNP Paribas) en Arcus European Infrastructure Fund (14 procent, ex-managers van BBI, gesteund door Banco Espirito Santo de Investimento). De nieuwe aandeelhouders verhoogden het Euroports-aandeel in de Belgische bedrijven tot 100 procent (plus een kwart).

Maar de interesse in Ghent Container Terminal was gedaald, ook al omdat die niet in het plaatje past van de profilering van Euroports als behandelaar van binnenvaartcontainers. De investering werd doorgeschoven naar een team rond gewezen Manuport-topman Marcel Genadry. Momenteel praat dat met het Gentse Stukwerkers gepraat over een overname. De gesprekken verlopen naar verluidt vlot.

H.B.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content