De Gentse gamificationspecialist StriveCloud, dat bedrijven helpt hun mobiele applicaties interactiever en leuker te maken, heeft een financieringsronde van 1,35 miljoen euro afgerond. Het geld moet de productmogelijkheden uitbreiden en nieuwe klanten lokken.
De kans is groot dat ook op uw smartphone enkele ongebruikte apps staan. Per duizend downloads gebruiken nog slechts 200 mensen een app na drie maanden. De Gentse start-up StriveCloud helpt ondernemingen hun actieve gebruikersaantallen op te drijven. Dat doet het door gamification, wat betekent dat het een app leuker en uitdagender maakt, zodat de gebruikservaring optimaliseert. Daardoor behouden mensen de connectie met de app en blijven ze op lange termijn meer betrokken.
Zo beloont de Canadese deelmobiliteitsdienst Evo gebruikers op basis van hun afgelegde kilometers. Gezondheids- en fitnessapps, zoals het Amerikaanse Zumba, maken gebruik van activiteitsringen die de dagelijkse voortgang zichtbaar maken. Voetbalclubs, zoals Club Brugge, doen aan gemeenschapsvorming en zelfs gedragsverandering dankzij gamified fanbeleving. En ook educatieve bedrijven gebruiken de software om pakweg klassementen of instant feedback te genereren.
StriveCloud heeft 1,35 miljoen euro opgehaald bij Birdhouse Ventures, Fors VC, Seeder Fund en businessangels als Alex Brabers en Jonas Deprez. “Met die eerste investeringsronde willen we volop inzetten op de verdere productontwikkeling en commerciële expansie”, zegt medeoprichter Joris De Koninck. “Enerzijds willen we ons product uitbreiden met functionaliteiten voor segmentatie, personalisatie en één-op-één communicatie. Tegelijk zijn we op zoek naar strategische partners en versterken we ons team om onze commerciële groei te ondersteunen.” Tegen eind 2025 hoopt de start-up zijn klantenportfolio van een dertigtal bedrijven te verdubbelen. Daarbij richt het zich op bedrijven waarvan de applicatie door minstens 10.000, maar idealiter door 100.000 actieve gebruikers wordt geraadpleegd.
“We hebben de juiste strategie en tools in huis om de gebruikservaring van bedrijven flink op te schroeven”, zegt De Koninck. “Al na vier tot zes weken is ons platform volledig geïntegreerd. Afhankelijk van het gebruikersengagement bij de opstart, zien we de gebruikersgroei van 30 tot wel 300 procent toenemen.”
Interactie
StriveCloud werd in 2022 opgericht door De Koninck en Freek Borghgraef en is een spin-off van hun eerste techbedrijf, Kayzr. Dat gaming- en e-sportsplatform groeide in zes jaar uit tot een grote community en werd in 2022 verkocht aan Golazo Group van Bob Verbeeck. “Dankzij Kayzr werd al duidelijk dat de gebruikersactiviteit toenam door spelelementen in het platform te implementeren”, zegt De Koninck. “Het doelpubliek was daar allicht meer vatbaar voor, maar we zagen al snel de mogelijkheden van die interactieve elementen in andere toepassingsgebieden.”
StriveCloud wil de komende periode de grens van 1 miljoen euro aan terugkerende inkomsten overschrijden. De start-up kijkt ook naar een eventuele verdere uitbreiding van het productaanbod, door ook in te zetten op andere tools voor gebruikersengagement, zoals contextuele notificaties. Dat zou via een overname of eigen ontwikkeling kunnen gaan.