Steven Lismont verkoopt CarsOnTheWeb: ‘Ik kan niet de hele dag met slechts één bedrijf bezig zijn’
Steven Lismont verkoopt CarsOnTheWeb aan het Amerikaanse beursgenoteerde KAR Auction Services. “Steven is een ondernemer pur sang. Hij pakt dingen aan die mensen nog niet waarnemen.”
De discrete zakenman Steven Lismont haalde de voorbije week het nieuws met zijn geesteskind CarsOnTheWeb. Het Amerikaanse beursgenoteerde KAR Auction Services wil het bedrijf kopen voor een bedrag dat kan oplopen tot 156 miljoen euro. In de eerste fase leggen de Amerikanen 91 miljoen euro cash op tafel. Als CarsOnTheWeb de volgende jaren bepaalde resultaten haalt, komt daar nog eens 65 miljoen euro bij. De deal hangt wel nog af van de wettelijke goedkeuringen.
Steven Lismont, die de overkoepelende holding nv CarsOnTheWeb Global bestuurt via de vennootschap Cafimo en ruim 7 procent van de aandelen bezit, startte de zaak einde 2004. “Waar ik het ondernemerschap vandaan heb? Misschien van mijn moeder, Betty Depret. Zij was kunstenares en galeriehoudster (en eerste schepen in Lubbeek voor Open Vld, nvdr). Galerie Embryo was bekend in Leuven. Moeder wilde jonge kunstenaars een kans geven. We zijn opgegroeid in een heel vrij gezin, met zelfs hippietrekjes. Mijn vader Jos was leraar aardrijkskunde en dienstweigeraar in het leger. Daardoor deed hij drie jaar ontwikkelingshulp in Afrika. Ik ben daar geboren, in Burundi. Ik heb er gewoond tot in 1976.”
Terug in België sleutelde de jonge Steven – die verre familie is van de atleet Karel Lismont – aan motoren, brommers, fietsen en auto’s. “Ik was van kind af gepassioneerd door techniek. Al mijn vrienden en kameraden kwamen bij ons thuis met brommers en fietsen, en vanaf hun achttiende met auto’s.” Na zijn studie autotechniek A2 begon hij in 1994 een benzinestation in Linden nabij Leuven. “Achteraan had ik een atelier voor mijn moto’s en auto’s. Ik deed ook een beetje autohandel. Dat is mijn tweede passie: handeldrijven en langetermijnrelaties met klanten ontwikkelen.”
“Ik leerde Hugo Levecke kennen, die toen de wereldwijde CEO van het autoverhuurbedrijf Leaseplan was”, vertelt Lismont. “Hij vond de restwaarde van zijn wagens in België te laag. Ik begon met de verkoop van die wagens. De eerste week verkocht ik er twintig. Het was een vliegende start. Ik werd opkoper van leasewagens.”
Meer transparantie
Vanaf de start mikte Steven Lismont op de professionele markt. Via de vennootschap Carconnex kocht hij wagens van allerlei marktpartijen en verkocht die aan professionele opkopers, vooral in West-Europa. Eind 2004 volgde CarsOnTheWeb. “Elke tweedehandswagen is uniek: het merk, het aantal kilometers, de kleur, de leeftijd en het brandstoftype. Veel klanten voelden zich benadeeld omdat ze niet gebeld waren over ons aanbod aan wagens. Een echt goede verkoper kon maximaal honderd wagens per maand verkopen. Daarom hebben we een website gebouwd. Die bracht meer transparantie in het aanbod en de prijzen.”
CarsOnTheWeb, een veiling voor autohandelaars, doet veel meer dan kopers met verkopers met elkaar in contact brengen. De onderneming doet de hele afhandeling, van de financiering tot de logistiek. De volumes groeiden spectaculair, van 25.000 in 2012 naar wellicht 70.000 transacties dit jaar. De omzet van 400 miljoen euro die de holding nv CarsOnTheWeb Global vorig jaar boekte, is een minder belangrijke graadmeter, want die weerspiegelt de verkoopprijs van de wagens. Het verdienmodel van CarsOnTheWeb steunt op een bedrag per transactie. Voor het zakenmodel van het bedrijf is het aantal transacties belangrijker dan de prijs van de wagen.
Rode draad
De Amerikanen van KAR Auction Services gaan nu aan de haal met CarsOnTheWeb. “Ik denk niet dat Steven Lismont na die verkoop op zijn lauweren gaat rusten”, zegt Jean-Paul Teyssen, bestuurder bij de vennootschap en voormalig gedelegeerd bestuurder van Carglass België. “Steven is een ondernemer pur sang. Hij pakt dingen aan die mensen nog niet waarnemen. Hij is een voorloper.”
Carconnex wordt niet mee verkocht. Steven Lismont heeft ook nog twee garages voor de verkoop van motoren van Honda en Vespa, en een fabriek voor auto-onderdelen in Vietnam. “De rode draad is mobiliteit”, meldt de ondernemer. “Ik ben voortdurend met verschillende dingen bezig. Ik kan niet de hele dag met slechts één bedrijf bezig zijn. Mijn grootste nadeel is dat ik voortdurend aan het nadenken ben. Ik neem ook voortdurend notities in een groen atomaboekje. Ik teken structuren uit in mijn hoofd.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier