Stella helpt AB InBev aan meer winst
AB InBev, de grootste brouwer ter wereld, verkocht in de eerste drie maanden van het jaar minder bier. Omzet en winst gingen evenwel omhoog, met dan aan de wereldwijde merken van de Leuvense brouwer, zoals Stella Artois.
De omzet steeg 3,7 procent tot 12,9 miljard dollar. De (genormaliseerde) winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen (ebitda) steeg 5,8 procent tot 4,8 miljard dollar. De volumes daalden wel, met 0,5 procent. Maar analisten hadden een iets grotere daling met 0,6 procent verwacht. De winst per aandeel is gestegen van 0,51 dollar in het eerste kwartaal van 2016 naar 0,74 dollar in dezelfde periode dit jaar.
Sterke groei was er vooral voor de wereldwijde merken, die de opbrengsten zagen stijgen met 12 procent. De opbrengsten van Stella Artois stegen met meer dan 20 procent, met goede volumeprestaties in de VS en Argentinië.
Dankzij de overname van SABMiller heeeft de bierbrouwer ook enorme kostenbesparingen kunnen doorvoeren. AB InBev kon op die manier 252 miljoen dollar aan besparingen realiseren. Het bedrijf mikt binnnen vier jaar op een kostenbesparing van 2,8 miljard dollar.