Timbr streeft naar een digitale transitie van de houtketen. Daartoe ontwikkelde de Limburgse start-up een houtinventarisatietool. Die bestaat enerzijds uit een identificatiesysteem voor de hele waardeketen, en anderzijds uit een online verkoopplatform dat aanbieders en afnemers van lokaal geoogst hout dichter bij elkaar moet brengen.
Hoe is het idee ontstaan?
“Ik creëer al meer dan tien jaar authentieke houten voorwerpen onder de naam NAUWAU”, zegt co-founder Rayah Wauters. “Mijn echtgenoot en medeoprichter Niels Arnauts is boomverzorger. Vanuit onze passie weten we goed wat speelt in de sector. Daaruit is in 2022 het Timbr-concept ontstaan.”
Hoe uniek is uw oplossing?
“Omdat we zelf behoren tot de beoogde doelgroepen, voelt de vertaling van ons concept naar een businessmodel heel natuurlijk aan. Bovendien gaat het Timbr-platform in tegen het ‘cut the middleman’-principe. We zijn ervan overtuigd dat elke speler in de houtketen een onmisbare meerwaarde heeft.”
Tot wie richt Timbr zich?
“Enerzijds tot de aanbieders: bosbouwers en -exploitanten, boomverzorgingsbedrijven, steden en gemeenten, arboreta, tuinaannemers enzovoort. Anderzijds zijn er de afnemers: schrijnwerkerijen, makers of maakateliers, designers, instrumentenbouwers, houtbewerkers enzovoort. Daartussen bevinden zich nog belangrijke stakeholders, zoals zagerijen, houtopslagplaatsen en werkplaatsen.”
Hoe genereert u inkomsten?
“Op termijn kunnen we inkomsten genereren op verschillende niveaus. Mogelijkheden zijn een fee per transactie, abonnementsmodules, de verkoop van tags in functie van het digitaal paspoortsysteem, ondersteuning en facilitering bij fysieke houtverkopen, het delen van data aan de betrokken stakeholders enzovoort.”
Geniet u externe steun?
“Timbr werd tot nu toe gefinancierd met eigen middelen. We werken aan een subsidiedossier, maar we zijn ook actief op zoek naar investeerders die mee willen helpen aan de digitale omschakeling.”