Starter van de week: SpendTracker stopt de Belg in een statistisch jasje

Medeoprichter Xavier Laoureux
Sébastien Buron redacteur Trends-Tendances

Welke bevolkingsgroep geeft het meeste uit aan kleding? Wie gaat het vaakst op restaurant? Wie geeft het meeste uit aan reizen? Het fintechbedrijf MyTrusty heeft de statistische tool SpendTracker gelanceerd, dat een overzicht geeft van de uitgaven van de Belgische bevolking op basis van hun banktransactiegeschiedenis.

Wat doet de tool?

“SpendTracker verzamelt gegevens van banktransacties van de afgelopen maanden en evalueert ze volledig automatisch”, zegt Xavier Laoureux, de medeoprichter van MyTrusty. “De gegevens worden opgesplitst in bijna veertig categorieën, zoals provincie, geslacht, leeftijd enzovoort. We kunnen meer dan 80 procent van de transacties op bankrekeningen onmiddellijk en nauwkeurig classificeren. Vervolgens worden die in de vorm van interactieve tabellen en grafieken gepresenteerd.”

Schendt de tool de privacy van klanten?

“Particulieren moeten eerst hun toestemming geven, waarop bedrijven volgens de Europese PSD2-richtlijn toegang kunnen krijgen tot banktransacties. De statistieken die SpendTracker creëert, zijn gebaseerd op geanonimiseerde en geaggregeerde gegevens om de privacy te garanderen.”

Welk voordeel halen bedrijven uit die gegevens?

“Het mooie aan SpendTracker is dat de tool zeer rijke statistieken levert. Die zijn niet gebaseerd op wat de Belg zegt waaraan hij zijn geld uitgeeft, maar op de werkelijke uitgaven van een representatieve populatie van Belgen ouder dan achttien jaar. Daardoor is het voor een adverteerder bijvoorbeeld mogelijk om een overzicht te krijgen van de uitgaven van klanten, maar ook van die van concurrenten, wat erg nuttig kan zijn voor het opstellen van pakweg een mediaplan.”

Kunnen die gegevens in de toekomst nog elders toe dienen?

“Ze zouden kunnen worden gebruikt om marketinggegevens over consumentengewoonten per winkelketen te vergaren, het kan een hulpmiddel zijn voor budgetoptimalisatie of om fraude op te sporen, om er maar enkele te noemen.”

Partner Content