Starter van de week: Sentometrics haalt relevante ESG-informatie uit het nieuws

Kris Boudt en Olivier Delmarcelle. © GF
Roel Van Espen medewerker Trends

Sentometrics verzamelt relevante informatie over ESG-criteria (environment, social and governance) die organisaties kan helpen bij het maken van hun beslissingen. De spin-off van UGent en VUB is een initiatief van Kris Boudt (CEO en professor financiën en econometrie) en Olivier Delmarcelle (CTO en doctoraatsstudent). Het persagentschap Belga is een strategische aandeelhouder van de start-up.

Wat doet Sentometrics?

“Onze software gebruikt taaltechnologie en tijdreeksanalyse om nieuwsberichten te ontleden”, legt Kris Boudt uit. “De daaruit geëxtraheerde data verbinden we aan de informatiewensen van onze klanten. Daarna volgt een redactionele check door onze journalisten. Door de combinatie van AI-algoritmes en redactiewerk door mensen kunnen we op een kostenefficiënte manier correcte info verspreiden.”

Hoe groot is uw databron?

“We hebben ruim 44 miljoen persartikels van meer dan zeventig bronnen thematisch geanalyseerd. Elke dag komen er via Belga zo’n 5.000 bij. Onze klanten kunnen erop rekenen dat Sentometrics daar de relevante ESG-informatie uithaalt. Zij ontvangen dagelijks een samenvattende nieuwsbrief met daarin een verwijzing naar de originele nieuwsartikels.”

Wie zijn uw klanten?

“Onze klanten zijn vooral financiële instellingen en overheidsorganisaties die de vaak duizenden bedrijven in hun waardeketen willen opvolgen. Zo blijven zij op de hoogte van hoe deze ondernemingen omgaan met duurzaamheidsthema’s zoals CO2-reductie, afvalverwerking, mensenrechten, arbeidsnormen, corruptie en deugdelijk bestuur.”

Krijgt u externe steun?

“We kregen steun via Innoviris-projecten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Als universiteitsspin-off konden we terugvallen op een lange aanloopperiode. Want ook al bestaat onze start-up nog maar een jaar, we hebben intussen al meer dan zes jaar aan expertise opgebouwd. Dat is ook de reden waarom we na onze officiële lancering meteen 300.000 euro aan groeikapitaal konden ophalen.”

Partner Content