Verenigingsmedewerkers worden vaak geconfronteerd met allerlei verplichtingen in wetgeving en administratie. Ordolio uit Heist-op-den-Berg is een digitale oplossing die onder meer sportclubs, organisaties en federaties gratis helpt bij het beheer van hun leden, de opvolging van evenementen en de afhandeling van fiscale attesten.
Hoe is het idee ontstaan?
“Een van onze medewerkers was actief als leider bij de plaatselijke Chiro, waar hij heel wat manuele en repetitieve administratie moest uitvoeren”, zeggen medeoprichters Kristof De Vos (CEO) en Nick Van Hoof (CTO). “Zo zijn we samen op het idee gekomen een digitale toolbox te ontwikkelen. Eerst onder de naam Onze Vereniging, vandaag als Ordolio.”
Waaruit bestaat uw businessmodel?
“We werken niet met jaarabonnementen of met contracten. Een vereniging betaalt niets voor het gebruik van onze beheerstool. Enkel wanneer een lid zich daar inschrijft, vragen wij een halve euro extra om onze werking te kunnen financieren. Ordolio is daardoor een van de goedkoopste oplossingen op de markt.”
Waar bent u actief?
“Dit jaar alleen al verwelkomden we meer dan 200 verenigingen en een federatie in ons land. Het is onze ambitie om 5 tot 10 procent van de lokale verenigingsmarkt te bedienen. Daarnaast willen we ook graag internationaal doorbreken. We profileren Ordolio echter niet louter als een tool, maar wel als een community die verenigingen ondersteunt en waarbij de tool een extra hulpmiddel is.”
Geniet u externe steun?
“We zijn gestart met een eigen kapitaal van 60.000 euro. Een eerste kapitaalronde leverde 185.000 euro aan externe middelen op, en in de toekomst plannen we een extra ronde om onze groei te financieren en zo veel mogelijk verenigingen in een zo kort mogelijke tijdspanne te kunnen bedienen. We kunnen ook rekenen op coaching, opleidingen en contacten van accelerator Start it @KBC.”