Grounds Up zet koffieafval om in waardevolle grondstoffen en eindproducten voor verschillende industrieën. De Kortrijkse start-up ontwikkelde alvast de NeRoo Cup, een herbruikbare koffiebeker die gemaakt is van verwerkt koffiegruis. Later volgen 3D-geprinte bloempotten en een natuurlijke handzeep- en cosmeticalijn op basis van koffie. Het doel is de grootste koffieafvalverwerker ter wereld te worden, met de focus op maximale waardecreatie op grote schaal.
Welke strategie hanteert u?
“Vooraleer we onze producten ontwikkelen, moeten ze voldoen aan vier kritieke pijlers”, zegt co-founder en director Lukas Van Quickelberghe. “Wetgeving, impact, economische haalbaarheid en technische realiseerbaarheid. Dankzij die systematische aanpak kunnen we strategisch innoveren en de balans tussen de instroom en uitstroom van koffieafval bewaken.”
Hoe is het idee ontstaan?
“Het idee ontstond in het kader van de bachelorproef van mijn opleiding bedrijfsmanagement. Na mijn studie heb ik het concept verder uitgewerkt. Een succesvol subsidieproject in samenwerking met een ander bedrijf gaf me voldoende inzicht om in februari 2023 Grounds Up op te richten. Dat deed ik samen met de ervaren ondernemer en investeerder Erik Groes.”
Waar bent u actief?
“Grounds Up is momenteel actief in Vlaanderen, met Ikea als een van de eerste en belangrijkste partners. Onze klanten en gebruikers zijn consumenten en bedrijven die waarde hechten aan duurzaamheid en milieubewuste keuzes. We richten ons vooral op B2B-partnerschappen met organisaties die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen en kiezen voor duurzame oplossingen.”
Krijgt u externe steun?
“We hebben ervoor gekozen om op eigen kracht en met strategische partners te groeien. Tot nu gebeurde de financiering door een combinatie van eigen en extern kapitaal. Hoewel er geen kapitaalrondes gepland zijn, blijven we open staan voor toekomstige financieringsmogelijkheden – afhankelijk van het succes van onze huidige producten en de marktexpansie.”