“Onze alles-in-één oplossing omvat elke stap van het proces”, zeggen de stichters Alexandra Macsimov en Dan Tatar. “Dat betekent: een geavanceerde gezichtsscan voor een perfect passende bril, volledig digitale optische metingen én de simulatie van verschillende lensopties.”
Wat zijn de belangrijkste troeven?
“Onze technologie is zowel in optieken als online inzetbaar”, zeggen Macsimov en Tatar. “De slimme combinatie van innovatie en nauwkeurigheid garandeert het gebruiksgemak en maatwerk. Op die manier stroomlijnt onze oplossing de winkelervaring, past zich ze aan persoonlijke aanbevelingen en individuele behoeften aan, en verhoogt ze de klanttevredenheid.”
Hoe is het idee ontstaan?
“Alexandra, die al acht jaar actief is in de optische industrie, stelde tijdens de coronapandemie een kritiek gebrek aan digitale hulpmiddelen vast. Ze zag een mogelijkheid voor innovatie en klopte aan bij Dan, een software-ingenieur met meer dan tien jaar ervaring. Hun samenwerking leidde in 2021 tot de oprichting van Ditar.”
Waar is Ditar actief?
“We werken in heel Europa en in de Verenigde Staten. Ditar bedient grote klanten zoals Hans Anders in Nederland, Tokai in België, Optiswiss in Zwitserland en Markus T in Duitsland. Onze oplossingen zijn altijd op de maat van die toonaangevende optiekretailers en fabrikanten gemaakt.”
Vanwaar komt de financiering?
“De ontwikkeling en de eerste activiteiten hebben we gefinancierd met eigen kapitaal. Later heeft het imec.istart-acceleratorprogramma voor strategische ondersteuning en extern kapitaal gezorgd. We konden ook rekenen op de steun van de incubator EEBIC, hub.brussels en Cluster Software. In de toekomst kijken we mogelijk ook naar andere investeerders en durfkapitalisten om onze groei te ondersteunen.”