Het Kempense Coco_Flanel ontwerpt en maakt gepersonaliseerde sneakers voor zowel particulieren als kleine en grote ondernemingen. “De basis is doorgaans een neutrale Nike- of adidas-sportschoen, die vervolgens helemaal op maat van de klant aangepast wordt”, zegt oprichter Matisse Moermans, die nog studeert aan de PXL Hogeschool.
Wat maakt uw oplossingen uniek?
“Ik stel vast dat de concurrentie vooral de meest opvallende sneakers probeert te maken. Coco_Flanel focust op het ontwerpen van zo uniek mogelijke exemplaren, die bedrijven letterlijk kunnen gebruiken als wandelende reclame. Elke schoen wordt handmatig bewerkt volgens de wensen van de klant, en is daardoor zowel kwaliteitsvol als een pièce unique.”
Hoe is het idee ontstaan?
“Sneakers spraken me op jonge leeftijd al erg aan. Het begon allemaal met het kopen en verkopen van exclusieve sneakers. Later kwam ik op het idee om eigenhandig exclusieve te ontwerpen te maken. Dat leidde tot de oprichting van mijn eenmanszaak Coco_Flanel eind 2023. Het bedrijf is dus nog jong, maar ik hoop gestaag te kunnen groeien.”
Wie zijn uw klanten?
“Ik probeer het doelpubliek bewust breed te houden, van particuliere sneakerliefhebbers tot ondernemingen die originele schoenen aan hun medewerkers of klanten willen schenken. Vanuit Westerlo lever ik mijn op maat gemaakte sneakers over heel Europa. Onlangs heb ik er nog enkele in de bedrijfskleuren van dstny (een Europese aanbieder van cloudgebaseerde communicatieoplossingen, zie foto, nvdr) naar Zweden verstuurd.”
Geniet u externe steun?
“Ik had al enkele gesprekken met potentiële investeerders, maar daar zijn nog geen concrete resultaten uit voortgevloeid.”