Standaard Boekhandel rekent op expansie winkels en webshop
2012 wordt een overgangsjaar voor Standaard Boekhandel. Gedelegeerd bestuurder Frans Schotte draagt zijn verantwoordelijkheden over aan zijn zoon Geert en de boekenwinkelketen wil ook online de klanten aan zich binden.
“Eigenlijk gaat Standaard Boekhandel al jaren uit van dezelfde logica”, zegt gedelegeerd bestuurder Frans Schotte. “We moeten aanwezig zijn waar er veel mensen zijn die bereid zijn boeken te kopen.”
Anno 2011 beschikt Standaard Boekhandel over een gezonde balans en is het de onbetwiste marktleider in Vlaanderen met 140 vestigingen. Het plafond is nog niet bereikt. Voor 2012 liggen al vier winkelopeningen vast. Schotte hoopt nog enkele andere te kunnen afronden, maar dat hangt af van de afsluiting van de huurcontracten. “Er zijn nog altijd witte vlekken”, licht Frans Schotte toe. “Bovendien vreten nieuwe winkels weinig omzet weg bij de bestaande, wat erop wijst dat er nog altijd groeimogelijkheden zijn.
Er is nog ruimte om tot een stuk boven de 150 te gaan. Sommige zelfstandige boekhandelaars reageren boos op onze expansiestrategie. Daar liggen wij niet echt wakker van. We moeten ons bedrijf zo goed mogelijk runnen, en uitbreidingen zijn een onderdeel van onze strategie.”
Cadeauboxen
De omzetgroei steunt niet enkel op de uitbreiding van de winkeloppervlakte. In 2011 steeg de verkoop van boeken in de bestaande winkels met 2 procent. De omzet komt uit op 190 miljoen euro, een stijging van ongeveer 3 procent. “Sinds de jaren tachtig is de omzet altijd gestegen. De kleinste stijging was 6 procent. In het crisisjaar 2009 was er zelfs een vooruitgang van 14 procent. Maar in 2010 was er een stagnatie. Niet in de boekenverkoop, maar door een terugval in de verkoop van cadeauboxen zoals Vivabox of Bongobon. Dat zijn meestal grote bedragen, maar die hebben lage marges. We voelden dat meer in onze omzet dan in onze bedrijfswinst”, verklaart Frans Schotte.
Bijna twee maanden geleden lanceerde Standaard Boekhandel twee initiatieven die voor nieuwe groei moeten zorgen: een klantenkaart en een eigen webwinkel. In 2001 had het met het overgenomen Azur.be al een webwinkel, maar die werd snel weer afgestoten. Nu probeert Standaard Boekhandel het opnieuw onder het eigen merk.
“De klanten staan minder weigerachtig tegenover het web. Dat is een evolutie die je niet kan tegenhouden”, vertelt Geert Schotte. “Maar de consument zal nooit de winkels links laten liggen. Zeer veel klanten van de webwinkel halen hun bestelling nog af in de winkel, dan betalen ze geen verzendingskosten.”
Ook de klantenkaart moet de boekenverkoop ondersteunen. “We deden wel geregeld marktstudies, maar de klant als individu kennen we eigenlijk niet”, zegt Frans Schotte. “We willen meer een-op-een communiceren met onze klanten. Die klantenkaarten zijn nu al een onwaarschijnlijk succes. We hadden gehoopt om na een jaar 150.000 kaarten te hebben, en na zes weken zitten we daar al boven.”
Stijn Fockedey
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier