De start-up Spott, die slimme software voor recruiters ontwikkelt, heeft 2,8 miljoen euro zaaikapitaal opgehaald. Het geld wordt gebruikt om zijn platform uit te breiden en te groeien in de Europese en Amerikaanse markt.
Artificiële intelligentie (AI) is stevig ingeburgerd in de recruitmentsector. De slimme technologie wordt gebruikt om een standaardbericht naar pakweg honderd potentiële kandidaten te sturen, maar laat veel andere mogelijkheden onbenut. De Leuvense start-up Spott gaat daarom een stapje verder: zijn softwareplatform gebruikt AI niet alleen om het rekruteringsproces te automatiseren, maar ook om relaties op te bouwen en het vertrouwen van de kandidaten te winnen. Dankzij het geïntegreerde platform verlaagt Spott kosten, bespaart het tijd om tussen verschillende systemen te schakelen en kunnen de gegevens optimaal worden verwerkt.
Het techbedrijf heeft nu 2,8 miljoen euro opgehaald in een financieringsronde die geleid werd door durfkapitalist Base10 Partners, met steun van het Amerikaanse Y Combinator, Fortino Capital, True Equity en verschillende businessangels.
Teamgenoot
De kapitaalinjectie zal onder meer worden gebruikt om geografisch uit te breiden in Europa en de Verenigde Staten en om het slimme platform verder uit te bouwen. Dat moet uiteindelijk een one-stopoplossing voor wervingsbureaus worden, met geïntegreerde AI-agents (digitale werknemers), ATS (software voor kandidatenopvolging), CRM (software voor klantenrelaties) en functionele gegevensanalyse.
“We kunnen ons niet voorstellen dat recruiters over twee jaar nog op de oude manier werken”, zegt cofounder en CEO Lander Degrève. “Onze klanten zijn het daarmee eens. Naarmate AI zich verder ontwikkelt, zien we Spott uitgroeien tot een echte teamgenoot in het hele wervingsproces.” De AI-agents zullen recuiters dan ook niet vervangen. Zij zullen altijd de controle behouden en centraal blijven staan in de besluitvorming.
Menselijke touch
Spott werd in 2024 opgericht door Degrève, Samuel Smeys (CTO) en Manu Vanderveeren (COO). Dankzij hun achtergrond bij adviesbureaus als McKinsey, Boston Consulting Group en Bain & Company weet het trio uit eigen ervaring hoe recruiters worstelen met verouderde systemen. Talent wordt immers in gesprekken met een menselijke touch ontdekt en niet uit spreadsheets en bestanden gehaald.
De jonge start-up is wereldwijd actief, dankzij zijn deelname aan het acceleratorprogramma van Y Combinator in San Francisco. Daar kreeg het bedrijf al 500.000 dollar startkapitaal. De bedrijfsklanten van Spott zouden in totaal al meer dan 1.000 kandidaat-profielen hebben gegenereerd.