Spoorbaas Jo Cornu ziet schulden verder oplopen
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS boekte vorig jaar een operationele winst van 5,7 miljoen euro, maar zag de schuldenberg verder groeien.
Begin 2014 werd de structuur van de Belgische spoorwegen hervormd, van een drieledige structuur met een holdingmaatschappij, naar een tweeledige structuur NMBS-Infrabel. De NMBS herberekende daarom de cijfers van 2013 om ze vergelijkbaar te maken met die van vorig jaar.
Uit die herberekening blijkt dat het operationele resultaat (ebitda cash recurrent) verbeterde van 0,5 naar 5,7 miljoen euro, aldus financieel directeur Michel Allé. De NMBS kreeg nochtans 37 miljoen euro minder dotaties van de overheid dan in 2013, maar dat werd gecompenseerd doordat de personeelskosten met ruim 45 miljoen euro verminderden. Het aantal voltijdse equivalenten bij de NMBS daalde met 700 eenheden tot 19.927.
Ondanks de operationele vooruitgang blijft de NMBS netto verlies lijden. Ook de schuld steeg vorig jaar verder. De economische schuld noteerde 71 miljoen euro hoger tot bijna 3,2 miljard euro.
“Dit is wel een significant lagere toename dan de voorbije jaren, toen de schuld telkens steeg met 200 miljoen euro of meer”, aldus financieel directeur Allé.
NMBS telde vorig jaar meer reizigers dan in 2013, al bleef de toename op het binnenlandse verkeer voor het derde jaar op rij beperkt: +0,8 procent tot 224,8 miljoen reizigers. De groei werd afgetopt door zes stakingsdagen.
Het aantal internationale reizigers steeg met 7,5 procent tot 10,2 miljoen. Daarnaast waren er vorig jaar minder seinoverschrijdingen door NMBS-treinen en verbeterde de stiptheid.
In een interview met Trends in de zomer van 2014 liet spoorbaas Jo Cornu optekenen dat de schuldenberg van het Belgische spoor de grootste helling is die moet worden overwonnen.
(Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier