Skoda heeft ambitieuze groeiplannen

© Belga

De Tsjechische autobouwer Skoda heeft ambitieuze groeiplannen. Tegen 2018 wil hij jaarlijks wereldwijd minstens 1,5 miljoen wagens verkopen, zo’n 700.000 auto’s meer dan in 2011.

Voor de groei wordt vooral buiten Europa gekeken, zegt marketingdirecteur Jürgen Stockmann in Automotive News Europe. De verkoop van Skoda nam vorig jaar toe met ruim 15 procent. Momenteel wordt nog 60 procent van de verkoop gerealiseerd in Europa en 40 procent erbuiten.

Rusland, China en India

Maar tegen 2018 kan die verhouding volledig omgekeerd zijn, aldus Stockmann. Niet dat Europa het niet goed doet. De verkoop zal er blijven toenemen, want er is nog potentieel bovenop het marktaandeel van 3 procent dat Skoda heeft in West-Europa, luidt het. Maar Skoda verwacht gewoon forsere groei in Rusland, India en China.

China is in vijf jaar uitgegroeid tot de grootste markt van Skoda. Het onderdeel van het Volkswagenconcern verkocht er vorig jaar 220.000 voertuigen, een kwart dus van de globale afzet. De autobouwer mikt voor de groei ook op een modellenoffensief. “De komende jaren leveren we onze dealers gemiddeld om de zes maanden een nieuw product”, aldus de marketingdirecteur.

Nieuwe markten

Skoda zal ook nieuwe marktsegmenten aanboren. Zo komt er een grote broer van de SUV Yeti. De plannen hebben ook gevolgen voor het dealernetwerk: de volgende twee à drie jaar worden alle 4.500 handelaars wereldwijd omgebouwd naar de nieuwe bedrijfsidentiteit. (Belga/RDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content