Shaping Impact Group haalt 20 miljoen euro op voor maatschappelijk investeren

SELIM VANBECELAERE "We ondersteunen ondernemingen die bouwen aan een betere toekomst voor mens en samenleving." © .
Myrte De Decker
Myrte De Decker redacteur Trends

Shaping Impact Group heeft voor zijn derde investeringsfonds 20 miljoen euro kapitaal opgehaald. Met dat geld ondersteunt de impactinvesteerder ondernemingen die bouwen aan een betere toekomst voor de mens en de samenleving. “Voor elke geïnvesteerde euro moet de maatschappelijke winst drie keer zo groot zijn.”

Investeerders die mee willen bouwen aan oplossingen voor de klimaatproblematiek, de sociale ongelijkheid of de digitale kloof, stoppen hun geld steeds vaker in impactfondsen. Het Belgisch-Nederlandse Shaping Impact Group sluit zijn derde investeringsfonds SI3 Fund af op 20 miljoen euro. Dat brengt de teller van het beheerde kapitaal van de maatschappelijke innovatiegroep op 47 miljoen euro.

Bij de belangrijkste investeerders van het fonds zitten heel wat bekende namen. Onder meer Piet Colruyt van de gelijknamige supermarktketen, Karel Cardoen van de gelijknamige autoverdeler, Bernard Meeûs van het energiebedrijf Alco Group en de family office VP Capital van de familie Van Puijenbroek stapten in. Ook de Vlaamse participatiemaatschappij PMV neemt deel aan de kapitaalronde.

Impactrendement

“We zullen met dit geld een vijftiental impactvolle bedrijven van groeikapitaal kunnen voorzien”, zegt Selim Vanbecelaere, verantwoordelijk voor de investeringen in Belgische start-ups. “Ze starten met 500.000 euro. De rest houden we bij voor vervolginvesteringen naarmate het bedrijf groter wordt.”

Shaping Impact hanteert voor de investeringen het zogenaamde lockstep-model. Volgens dat systeem is de impact inherent aan het businessmodel en wordt het aandeel van de investering of de winst groter naarmate men langer of meer bijdraagt aan het doel van de organisatie. In dit geval wordt voor die berekening dus het sociale rendement op de investering (SROI) van het bedrijf in rekening gebracht.

Dat neemt niet weg dat de ondersteunde start-ups ook financieel gezond moeten zijn om hun voortbestaan te garanderen. “We geloven dat structurele problemen ook structureel duurzame oplossingen nodig hebben”, verduidelijkt Vanbecelaere. “Dat duurzame model moet dus vanaf het eerste moment aanwezig zijn in het DNA van het bedrijf. Daarom moet de maatschappelijke opbrengst minimaal drie keer de waarde van de financiële investering zijn. Of anders gezegd: voor elke euro die wij financieren, moet de SROI 300 procent bedragen.”

De groep investeert in start-ups die bouwen aan een betere toekomst voor de mens en de samenleving. Die kunnen zelf aankloppen bij de groep, maar Shaping Impact scout ook actief op de markt. De bedrijven die steun krijgen van het impactfonds zijn daardoor erg divers. Ze zoeken oplossingen voor problemen in het onderwijs, de gezondheidszorg tot schuldbemiddeling. In het portfolio zitten onder meer Reveal Talent, dat personen na uitval via duurzame re-integratie opnieuw naar de werkvloer helpt, DuckDuckGoose voor het detecteren van nepcontent zoals deepfakes en Efiko Academy, dat via onderwijstechnologie de kenniskloof rond duurzaamheid helpt te overbruggen.

Meer dan filantropie

“Impact, technologie en waardecreatie moeten dus niet per se tegenstrijdige belangen behartigen”, aldus Vanbecelaere. “We zijn meer dan filantropie. Op het investeringsspectrum staat filantropisch geefgeld aan het ene uiterste en de investeringen met het oog op hoge winsten aan het andere. Impactinvesteringen situeren zich rond het middelpunt, licht overhellend naar de maatschappelijke kant.”

Volgens Vanbecelaere hoeft het ene het andere ook niet uit te sluiten. Start-ups die een kapitaalronde houden en overbevraagd worden, zegt hij, kiezen de laatste tijd steeds vaker vrijwillig voor de aanwezigheid van een impactfonds om zo hun maatschappelijke doelstellingen te verankeren.

Naast fund management voert het team van Shaping Impact Group consultingopdrachten uit voor stichtingen, particulieren en bedrijven op het gebied van venture-filantropie en impactinvesteren. Zo kunnen hun experts de kruisbestuiving tussen alle mogelijke partijen bevorderen, want eerder traditionele investeerders en impactinvesteerders vissen steeds vaker in dezelfde vijver met start-ups. “Dat is een goed signaal”, aldus Vanbecelaere. “Het toont aan dat maatschappelijke impact doordringt tot in de hoogste regionen van het managementteam en ze die missiegedreven aanpak écht willen verankeren in het bedrijf.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content