Schoenenketen Torfs ziet verkoop dalen
Torfs groeit nog door winkelopeningen, maar de verkoop in de bestaande winkels daalt twee tot drie procent. Dat vertelt CEO Wouter Torfs aan het weekblad Trends.
“We zijn nog een goede leerling, maar Torfs is niet langer de beste leerling van de klas”, vat Wouter Torfs het samen. “We hebben mooie winkels, een goede collectie en vriendelijke bediening, maar wachten dan op onze klanten. In crisistijd kun je je dat veel minder permitteren. De besten van de klas gaan nu veel actiever naar de klant. Panikeren is niet nodig, maar we moeten ook niet wachten tot de verkoop tien procent daalt.”
Torfs moet dus op zoek naar nieuwe groeimogelijkheden, want met zestig winkels zit de retailer amper verwijderd van het plafond. “Om een volledige marktdekking te hebben in Vlaanderen, kunnen we tot 75 winkels gaan. Per jaar openen we ongeveer tien winkels en verhuizen en verfijnen we enkele andere”, verduidelijkt Wouter Torfs. “Ik kan me voorstellen dat de vier familietakken er daarna op een bepaald moment voor kiezen om uitsluitend te optimaliseren wat ze hebben.”
Dat betekent niet dat Torfs op de lauweren rust. Wouter Torfs en zijn managementteam bekijken momenteel enkele nieuwe pistes. Een verdere uitbreiding naar Wallonië behoort niet langer tot de mogelijkheden. “Het is geen grote liefde tussen Torfs en de Waalse consument”, beseft Wouter Torfs.
Misschien worden samenwerkingsverbanden met producenten de nieuwe groeimotor van Torfs. De keten werkt nu al samen met Hampton Bays. Wouter Torfs: “We blijven een retailer. De schoenen van Hampton Bays produceren we niet. We hebben wel de exclusieve licentie. Extern bestuurder Bart Claes (gedelegeerd bestuurder van JBC, nvdr) gaf ons net nog fundamentele feedback. ‘Waarom komen de mensen naar Torfs’, vroeg hij. ‘Voor de schoenen he.’ We moeten dus zorgen dat we innovatief blijven in dat product.”
Lees het volledige interview met Wouter Torfs en zijn neef Patrick Torfs (KBC) in Trends van donderdag 9 september.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier