Sanoma wil Belgische en Nederlandse activiteiten in één bedrijfseenheid gieten
Na een jaar onderhandelen met mogelijke kandidaat-overnemers heeft het Finse mediabedrijf Sanoma beslist om de Belgische en Nederlandse activiteiten samen te voegen.
Sanoma gaat de Belgische en Nederlandse activiteiten samenvoegen in een nieuwe bedrijfseenheid. Het Finse mediabedrijf rondt zo de “strategische heroriëntatie” af die een jaar geleden aangekondigd werd, en waarbij ook met kandidaat-overnemers gepraat werd.
Het is nog onduidelijk wat de beslissing betekent voor het personeelsbestand en de organisatie van het mediabedrijf. “Er liggen een aantal hypotheses op tafel die nu gevalideerd zullen worden”, klinkt het bij Sanoma.
Groeikansen
“We geloven dat het samenbrengen heel wat groeiopportuniteiten met zich meebrengt, die zullen we exploreren”, zegt de huidige CEO in België, Hans Cools. Ook de synergieën tussen beide bedrijven op operationeel vlak worden onderzocht. Hypotheses worden onderzocht, en vervolgens gevalideerd, luidt het.
“Pas dan kunnen we zeggen wat de impact is op de organisatie, de afdelingen en de mensen”, dixit Cools. “De Belgische activiteiten blijven sowieso in Mechelen.”
Succesvolle producten zullen in de toekomst de grens kunnen oversteken, in beide richtingen, zegt het bedrijf. Een samengaan van gelijknamige bladen in Nederland en België – zowel Vlaanderen als Nederland kent bijvoorbeeld zijn Libelle – is echter niet aan de orde.
Geen eengemaakte Libelle of Flair dus. “Op dit vlak hebben we geen enkele intentie om iets te doen”, aldus Hans Cools
“De positionering is anders, media is een erg lokaal ding”, voegt Henk Scheenstra toe. Hij neemt als voorzitter van Sanoma Media Belgium de dagelijkse leiding over. “Dat moet je respecteren.”
Sanoma zal wel kijken in welke mate er producten of apps zijn die het goed doen in België of Nederland, en hoe die over de grens gebracht kunnen worden.
“Onze productontwikkeling en successen over de landsgrenzen heen brengen”, aldus Scheenstra. Hij haalt een vijftal succesvolle digitale activiteiten uit Nederland aan. “We gaan kijken hoe we dat concept of die technologie in België kunnen lanceren.” Daarbij heeft Scheenstra het over onder meer de nieuwssite nu.nl of de prijsvergelijkingssite kieskeurig.
Nederlanders aan de top
Het gecombineerde mediabedrijf dat op 1 januari zal opgericht worden, zal geen Belgen tellen op het allerhoogste echelon. Zo zal de huidige operationeel directeur in Nederland, Henk Scheenstra de positie invullen van voorzitter van Sanoma Media Belgium en wordt de topman van de Nederlandse activiteiten, Peter de Mönnink de nieuwe CEO.
“We hebben met een heel aantal kandidaten gesprekken gevoerd, nog tot in een heel recente fase. We zijn parallel blijven kijken hoe we bij Sanoma konden blijven. We hebben alles opties vergeleken. Vanuit strategisch, financieel en groeiperspectief was dit het beste”, zegt de afscheidnemende topman. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier