Sanoma krijgt klappen op advertentiemarkt
Het Finse mediaconcern Sanoma krijgt forse klappen op de advertentiemarkt in ons land.
Het Finse mediaconcern Sanoma krijgt forse klappen op de advertentiemarkt in ons land.
Sanoma België zag de omzet uit de advertentiemarkt tussen april en juni met 13 procent dalen ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder. Dat blijkt donderdag uit de kwartaalresultaten van het moederbedrijf.
Sanoma geeft in ons land magazines als Libelle, Flair en Story uit. Het mediabedrijf participeert ook voor een derde in De Vijver, de mediaholding boven de SBS-televisiezenders VIER en VIJF en het magazine Humo.
De Belgische omzet van Sanoma ging in het tweede kwartaal 2,6 procent achteruit tot 53,2 miljoen euro. Voor het volledige eerste halfjaar is dat -3,5 procent tot 107,4 miljoen euro. Die daling is toe te schrijven aan de advertentiemarkt, met een daling van 13 procent in het tweede kwartaal en van 14 procent in het eerste halfjaar.
Het bedrijf ontsnapt dus niet aan de crisis op de advertentiemarkt. Vooral bij print is de daling aanzienlijk: -18 procent in het tweede kwartaal. Bij online is dat -8 procent, bij televisie en radio -6 procent. Voor het eerste halfjaar is dat respectievelijk -19 procent, -18 procent en -4 procent.
Op de lezersmarkt houdt het mediabedrijf wel stand: in het tweede kwartaal ligt de omzet 1 procent hoger, op semesterbasis is er een daling van 1 procent. Bij de abonnementen is er groei, maar de losse verkoop daalt.
Over de hele Finse mediagroep daalde de omzet in het tweede
kwartaal met 8,5 procent tot 591,2 miljoen euro. De nettowinst daalde met 83,3 procent tot 23 miljoen euro. De advertentiemarkten in Sanoma’s kernlanden blijven beneden peil, zegt CEO Harri-Pekka Kaukonen. Een verbetering in de tweede jaarhelft is weinig waarschijnlijk, klinkt het. Het bedrijf verlaagde vorige week al de verwachtingen voor 2013. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier