Ryanair lijdt 35 miljoen euro verlies in derde kwartaal
De Ierse lagekostenluchtvaartmaaschappij Ryanair heeft in het derde kwartaal van haar gebroken boekjaar een nettoverlies geleden van 35.5 miljoen euro.
De Ierse lagekostenluchtvaartmaatschappij Ryanair heeft in het derde kwartaal van haar gebroken boekjaar zoals verwacht verlies geleden. Het nettoverlies kwam uit op 35,2 miljoen euro, nog iets lager dan analisten hadden verwacht. De maatschappij behoudt wel haar jaarprognose van een winst van ongeveer 510 miljoen euro.
“Het verlies van 35 miljoen euro in het derde kwartaal ligt volledig in lijn met de verwachtingen en is te wijten aan een daling met 9 procent van de gemiddelde tarieven en aan het zwakkere pond”, zegt Ryanair-topman Michael O’Leary in een persbericht.
18.3 miljoen reizigers in derde kwartaal
Ryanair verlaagde zijn ticketprijzen tijdens het winterseizoen, traditioneel zwakker voor vrijetijdsreizigers, en in een omgeving van toegenomen concurrentie. Dat leverde 18,3 miljoen reizigers op in het derde kwartaal, 6 procent meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar liet zich ook voelen onder de streep.
In het derde kwartaal van het vorige boekjaar had Ryanair een nettowinst geboekt van 18,1 miljoen euro. De omzet bleef stabiel op 964 miljoen euro. Ryanair herhaalt zijn jaarprognose van een winst “tussen 500 en 520 miljoen euro”. Dat cijfer was in november vorig jaar neerwaarts bijgesteld. In het vorige boekjaar (dat loopt tot eind maart) boekte Ryanair een nettowinst van 569 miljoen euro.
Netwerkuitbreiding
Lagekostenmaatschappijen als Ryanair en easyJet zijn op zoek naar netwerkuitbreiding in een antwoord op vernieuwingen bij de lowcostonderdelen van de grote luchtvaartgroepen. Zo start Ryanair eind deze maand met vluchten van op Brussels Airport. Het start er met tien nieuwe routes en vier vliegtuigen, goed voor 200 wekelijkse vluchten. Die moeten tijdens het eerste jaar 1,5 miljoen passagiers opleveren.
“Ryanair zal de komende vijf jaar groeien van 80 miljoen naar meer dan 110 miljoen klanten per jaar”, klinkt het in het persbericht. “Een aanzienlijk deel van die groei zullen we realiseren op primaire luchthavens.” Tot nu toe vloog Ryanair meestal op secundaire luchthavens, buiten het centrum van de grote steden, zoals in België op de luchthaven van Charleroi. (Belga/AVE)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier