Red Bull telt 13 miljoen dollar neer omdat het je geen vleugels geeft

© reuters

Red Bull heeft in de VS een opmerkelijke schikking getroffen. De producent van het energiedrankje aanvaardde de schikking wegens misleidende marketing, omdat ‘Red Bull geeft je vleugels’ letterlijk en figuurlijk volgens de klagers indruist tegen de waarheid.

Red Bull stemde in met een schikking van 13 miljoen dollar, omgerekend 10 miljoen euro.

Red Bull wil op die manier verhinderen dat het tot een megaklacht komt.

Het bedrijf erkent met de schikking eigenlijk dat de drank in tegenstelling tot wat het laat uitschijnen, de fitheid of conditie niet bevordert. Al luidt het in een officiële verklaring van Red Bull dat het bedrijf geen fout heeft begaan. ‘De marketing en etikettering van onze producten is altijd accuraat en waarheidsgetrouw gebeurd’, klinkt het.

Volgens een groep Amerikaanse consumenten krijg je als consument – door het veelvuldig gebruik van de woorden ‘boost’ en ‘vleugels’ – onterecht de indruk dat je door het drinken van Red Bull fysiek sterker kunt worden. En dat terwijl Red Bull niet meer energie zou geven dan de caffeïne van een kopje koffie.

De schikking werd al begin augustus getroffen voor het gerecht van New York. De advocaten zijn nu op zoek naar consumenten die het drankje tussen begin 2002 en oktober 2014 in de VS kochten.

Zij kunnen zich tot 2 maart 2015 aanmelden op een speciale website om een schadevergoeding van 10 dollar of voor 15 dollar aan Red Bull-producten te krijgen, met een maximum van 13 miljoen dollar in totaal. (Belga/Business Insider/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content