Terwijl veel bedrijven inzetten op automatisering via chat- en voicebots, focust QontactAI net op de menselijke interactie met klanten. “Ons AI-platform analyseert elke communicatie in real time en brengt de sterktes en de verbeterpunten van individuele medewerkers in kaart”, legt medeoprichter Stephen Vandevenne uit. “Dat maakt de gesprekken efficiënter, meer empathisch en kwalitatiever.”
Hoe werkt het precies?
“Op basis van de verworven inzichten bieden we gerichte coaching en training op maat aan, bijvoorbeeld met realistische rollenspellen. Zo kunnen klantendienstmedewerkers zich continu ontwikkelen en hun interacties naar een hoger niveau tillen. Je kunt QontactAI dan ook beschouwen als een digitale coach die de persoonlijke en professionele groei ondersteunt.”
Wat maakt QontactAI uniek?
“De meeste customerservicetools focussen op maximale automatisering. Die levert zeker efficiëntiewinsten op, maar met QontactAI kiezen we bewust voor een ander pad. Mensen willen met mensen praten om zich echt begrepen te voelen, zeker als ze moeilijke of emotionele vragen willen stellen. Dat vereist zowel hard skills als soft skills van de gesprekspartner.”
Wie zijn de founders?
“QontactAI werd in 2024 opgericht door drie mensen met veel AI-ervaring: Stephen Vandevenne, Niko Deflem en Toon Lybaert. We kregen de kans ons platform te ontwikkelen binnen Reimagine, een AI-consultancybureau en innovatiehub, waarvan Toon eveneens medeoprichter is.”
Wie gebruikt uw platform?
“Reimagine is al enkele jaren een strategische partner van de energieleverancier Eneco. Die was bij de lancering van QontactAI meteen overtuigd van het potentieel en gebruikt het platform om zijn klantendiensten te versterken. We richten ons vooral op de Belgische en de Nederlandse markt. Onze oplossing is relevant voor elke organisatie die in contact komt met mensen.”
Hoe gebeurt de financiering?
“De financiering bestaat uit een mix van eigen middelen en externe investeringen. We konden onder andere rekenen op de innovatieve starterssteun van Vlaio.”