Punch Powertrain: In hogere versnelling
Het managen van de groei. Voor veel bedrijven lijkt het een luxeprobleem, maar voor Punch Powertrain is het de grootste uitdaging.
Het bedrijventerrein in Sint-Truiden lijkt wel één grote bouwput. Mensen aanwerven is een grote uitdaging. “We gaan van 670 werknemers vandaag naar ruim 1200 werknemers in 2020”, zegt Cor Van Otterloo, de CEO van Punch Powertrain.
Punch Powertrain is een producent van automatische versnellingsbakken voor hoofdzakelijk kleinere wagens. De onderneming richtte haar pijlen de voorbije jaren vooral op Azië, en in de eerste plaats op China. Met succes, want het bedrijf groeit als kool. Het segment van de kleinere wagens groeide nog sneller dan de algemene Chinese automarkt. Klanten zijn onder meer BYD, Geely (van de Chinese eigenaar achter Volvo Cars), en Proton uit Maleisië. In 2014 werden 135.000 versnellingsbakken verkocht. “Dit jaar gaan we voorbij het kwart miljoen, bijna een verdubbeling. De omzet maakt dezelfde beweging.” Punch Powertrain viel dit voorjaar al in de prijzen, als snelst groeiende Trends Gazelle van de provincie Limburg.
Vanaf 2016 komt er extra groei via versnellingsbakken voor hybride en elektrische wagens. “We hebben nu zeven klanten voor die nieuwe, in eigen huis ontwikkelde versnellingsbakken. Dieselgate heeft daar niets mee te maken. Dieselmotoren bestaan niet in Azië. Dat is een Europees fenomeen.”
Onderzoek en ontwikkeling
Punch Powertrain is gesplitst in een afdeling in Sint-Truiden en één in het Chinese Nanjing. Daar gebeurt de assemblage. Maar de productie van belangrijke onderdelen, en vooral O&O, blijft in de fruitstad. Jaarlijks gaat een tiende van de omzet naar O&O. “Innovatie zit bij ons in de genen. En dat is niet enkel O&O. In ons personeelsbeleid zit ook O&O. Mensen regelen zelf hun werk, onze bazen zijn coaches. Een baas weet niet alles, de operators kennen hun machines veel beter. Het gevolg is dat iedereen hier met de glimlach werkt en de productiviteit enorm is gestegen.” Elke werknemer in Sint-Truiden krijgt ook een jaarbonus. Vorig jaar was dat 200 euro. De bonus is voor iedereen even hoog, en wordt berekend op basis van de ebitda-cijfers. Ook de Chinezen in Nanjing krijgen een bonus, min of meer vergelijkbaar met een dertiende maand.
De volgende vijf jaar investeert Punch Powertrain 400 miljoen euro in verdere groei. De onderneming zoekt ook nieuwe markten in India, en Noord- en Zuid-Amerika. (WR)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier