Pukkelpop probeert containerbinnenvaart uit
Het muziekfestival Pukkelpop experimenteerde vorig jaar voor het eerst met binnenvaart voor het aan- en afvoeren van backstagemateriaal. Dit jaar mag het wat volumineuzer. De organisator Chokri Mahassine zet nu de watersnelweg in voor het transport van containers.
Het eerste binnenvaartexperiment van het Limburgse muziekfestival Pukkelpop was vorig jaar nog bescheiden te noemen. Voor de dertigste editie liet festivalorganisator Chokri Mahassine toen het backstagemateriaal voor de artiestenlounge aanvoeren via het Albertkanaal. Het ging om 86 palletten met decoratief materiaal. Het palletschip Zulu 01 van de rederij Blue Line Logistics verzorgde het traject van Niel naar Hasselt. Voor de laatste kilometers naar de festivalweide in Kiewit zette de logistiekedienstverlener CityDepot twee elektrische vrachtwagens in.
“Dat was een geslaagd experiment met het oog op duurzaamheid”, bevestigt Mahassine. “Maar het was geen eenmalige operatie. Pukkelpop verlegt graag de grenzen. Dankzij de bewezen ecologische en economische voordelen werken we ook voor deze editie opnieuw samen met de binnenvaart. Dit is een positief partnership dat zal blijven groeien.”
Proefproject rond autonoom varen
De vernieuwde samenwerking tussen Pukkelpop en de binnenvaartsector past in de promotiecampagne ‘Wat kunnen we voor u verschepen?’ van Watersnelweg.be. Dat is een initiatief van Promotie Binnenvaart vzw, nv De Scheepvaart, Waterwegen en Zeekanaal NV en het departement Mobiliteit en Openbare Werken. “We ondersteunen dit project om de ondernemers bewust te maken van de watersnelweg als een kostenefficiënt, duurzaam en betrouwbaar goederentransportkanaal”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), een fan van de waterweg, die al droomt van automatische vaartuigen op onze waterwegen.
De minister kondigde aan dat gewerkt wordt aan een pilootproject om een autonoom varend schip te lanceren op de Vlaamse waterweg. Met Europese steun zou het project Raven (Remote-controlled and Autonomous Vessels for European and National waters) midden 2017 van start gaan. “We kunnen met autonoom varen nog meer uit onze waterwegen halen. Tegelijkertijd maken we de binnenvaart nog aantrekkelijker in de ogen van transporteurs die nu nog voor vrachtwagens kiezen”, aldus Weyts.
Van palletten naar containers
Het goederenvolume dat dit jaar via het water naar het Pukkelpop-terrein getransporteerd wordt, oogt al wat indrukwekkender. Het gaat onder meer weer om decoratieve attributen (zoals tafels, stoelen, sofa’s en tapijten) van de firma Expo Rent uit Aartselaar. Nieuw is dat het backstagemateriaal in containers gestouwd is en dat de witte laadkisten zelf ook een bestemming krijgen op de festivalweide. “Dit jaar zetten we containers in om niet enkel achter de schermen maar ook op de weide voor sfeer en gezelligheid te zorgen. De containers krijgen een passende inkleding en worden zo deel van de bezoekersbeleving op het festival”, vertelt Chokri Mahassine.
In totaal gaat het om 12 twintigvoet containers en 8 grote open flatrack-containers. De containers werden op 9 augustus via de containerterminal Kaai 524 in de Antwerpse haven op de lichter Sympharosa geladen. Via het Albertkanaal kwam de lading vandaag aan in Genk. Het binnenschip doet zo’n tien uur over het traject. Haven Genk vaart dagelijks met vier lichters op en af naar de Antwerpse haven met ladingen van verschillende bedrijven. De vracht van Pukkelpop kon dus makkelijk ingepast worden in het bestaande lijntraject.
Minder CO2-uitstoot
Vanmorgen zijn de containers gelost. Het Limburgse bedrijf Algeco stond in voor het vrachtwagentransport naar het terrein in Kiewit, waar de opbouw van het festival op volle toeren draait. Volgens Pukkelpop-organisator Mahassine ligt de CO2-uitstoot van het transport bijna de helft lager dan indien het volledige traject met vrachtwagens zou afgelegd worden. Dit jaar vindt het muziekfestival plaats van 17 tot en met 20 augustus. Er worden zo’n 180.000 bezoekers verwacht.
De containerbinnenvaart is volgens Frieda Brepoels, de voorzitter van nv De Scheepvaart, het sterkst groeiende segment op de Vlaamse waterwegen. “Uit de trafiekcijfers van de eerste helft van 2016 blijkt een toename van de vervoerde globale tonnage van iets meer dan 4 procent, terwijl het containersegment met meer dan 15 procent toenam tot ruim 379.000 vervoerde twintigvoetscontainers.”
Chokri Mahassine wil het aandeel binnenvaart in zijn transportmix systematisch uitbreiden als ook het financiële plaatje klopt. “We onderzoeken hoe we op termijn ook de echt zware elementen, zoals de podia, de tenten, de vloerelementen, enzovoort, via de binnenvaart tot op het festivalterrein kunnen krijgen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier