Private lease is nieuwe groeimotor voor leasingsector

Frank Van Gool en Miel Horsten (Renta) © Franky Verdickt

Met leasingformules voor particulieren boren de leasingbedrijven een nieuwe doelgroep aan. “Ik zit twintig jaar in de leasingindustrie en ik heb nog nooit een product gezien dat zo snel groeit”, zegt Miel Horsten, de voorzitter van Renta, de federatie van de voertuigenverhuurders.

In het recordjaar 2016 noteerden de leasingbedrijven in ons land bijna 130.000 nieuwe bestellingen. “Daar waren een 7000-tal voertuigen voor leasing aan particulieren bij”, weet Frank Van Gool, de directeur van Renta. In de eerste negen maanden van dit jaar groeide de totale leasemarkt nog eens met 6 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

“Onze sector zal blijven groeien”, stelt Miel Horsten, de voorzitter van Renta. “De cash-for-car-regeling van de federale overheid zal weinig effect hebben op onze business. En als er al een effect zal zijn, ga je een explosie zien van formules zoals private lease, dat is voor ons een groeimotor.”

Gebruik in plaats van bezit

Het Nederlandse LeasePlan was een van de pioniers in private leasing op de Belgische markt. In 2015 lanceerden ze het aanbod voor consumenten via de MediaMarkt-winkels. Vandaag heeft het leasingbedrijf een permanent aanbod voor particulieren. “We zagen het aantal particuliere leasingwagens sinds 2015 elk jaar stijgen. Mensen kiezen meer en meer voor autogebruik in plaats van voor autobezit”, zegt Johan Portier, de topman van LeasePlan België.

Ook een speler als DirectLease gebruikt het retailkanaal om te stunten met private lease. Vorig jaar gingen ze in zee met Carrefour, dit najaar kon je in Gamma een Opel Karl Rocks privé leasen voor 178 euro per maand. Volgens Jean-Marc de Geus, countrymanager van DirectLease, was de actie een succes. “Het aanbod van 250 wagens was voor het einde van de campagne in de winkels al de deur uit.”

Dat een auto leasen op termijn voor een consument doorgaans duurder uitkomt dan er een kopen, deert sommige particulieren niet. Het gevoel van ‘ontzorgd’ te zijn en de vaste, voorspelbare maandelijkse leasingkosten spreken de private leaser duidelijk aan en dat mag blijkbaar wat kosten.

Behoefte aan schaalgrootte

Ook de marktleider ALD Automotive is actief op de privateleasemarkt. ALD bewerkt de markt via de autodealers en onderzoekt ook andere kanalen. “We zijn er anderhalf jaar geleden mee gestart en we zitten nu al aan bijna 2000 voertuigen op een vloot van 62.500”, zegt ALD-topman Miel Horsten. “We willen 12.000 privateleasecontracten tegen 2020.”

Horsten ziet een toenemende vraag bij particulieren. “Ik ben twintig jaar actief in deze industrie en ik heb nog nooit een product gezien dat zo snel groeit. Maar de leasewereld zal zich wel moeten aanpassen aan die nieuwe doelgroep.”

Volgens Miel Horsten is de waarde van de gemiddelde investering in private lease ongeveer de helft van een b2b-contract. “En de servicekosten zijn hoger. In plaats van één klant met 500 wagens heb je nu een directe relatie met een consument. Vandaar de behoefte aan een digitale klantenservice en schaalvergroting.”

Horsten ziet het aanbod voor consumenten voort evolueren en meer matuur worden. “Kijk naar wat in Nederland en Groot-Brittannië gebeurt. In Nederland zit ALD al aan 10.000 voertuigen, goed voor een kwart van onze vloot daar.”

De leasemaatschappij Alphabet Belgium benadert de particulier met een zogenaamd ‘business-to-employee’-aanbod (b2e). “B2e richt zich tot werknemers van bedrijven die klant zijn bij Alphabet en wensen te genieten van alle voordelen die een wagen in operationele leasing te bieden heeft”, legt Erik Swerts uit, de algemeen directeur van Alphabet Belgium. Anders dan in bestaande cafetariaplannen wordt in deze formule geen deel van het loon gebruikt of ingehouden. “Het gaat om een rechtstreeks contract tussen Alphabet en de privépersoon”, aldus Swerts.

Autohandelaars zijn kritisch

Volgens Traxio, de federatie van de autohandelaars, is privéleasing nog niet echt doorgebroken in België. De autodealers zien de promoties van bepaalde merken via de grootdistributie in de eerste plaats als manieren om stocks van oude modellen te liquideren.

Sowieso zit er wat ruis op de relatie tussen de garagehouders, die leven van onderhoud en herstellingen, en de leasingbedrijven. De constante prijsdruk door de leasingmaatschappijen en de verzekeringsmaatschappijen zal daar niet vreemd aan zijn.

Renta-voorzitter Miel Horsten kent de bezorgdheid vanuit Traxio. “De uitdaging van private lease is niet de groei, maar de rentabiliteit. De dealerwereld staat al onder druk en wordt nu geconfronteerd met particulieren die wagens leasen tegen fleetcondities. Die auto’s worden ook onderhouden tegen fleetcondities. Voor de rentabiliteit van een dealer is dat niet eenvoudig.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content