Philip Cracco (uitzendbedrijf JobFIXers): ‘Wij mogen een beetje op de rand gaan’

LIEVEN BONAMIE EN PHILIP CRACCO "Een kandidaat kan binnen de halve dag bij drie of vier bedrijven starten." © Thomas Sweertvaegher
Alain Mouton

Na amper een jaar haalt het nieuwe uitzendbedrijf JobFIXers van Philip Cracco en Lieven Bonamie een omzet van 30 miljoen euro en draait het break-even. De omzet moet tegen volgend jaar verdubbelen. De focus blijft dezelfde: uitzendkrachten plaatsen met een optie op een vaste baan.

” Wat doen we? Wagen we het erop? vroegen we eind juni vorig jaar aan elkaar. Het antwoord was: natuurlijk wagen we het erop.” Philip Cracco en Lieven Bonamie konden in de zomer van 2017 niet snel genoeg beginnen aan de uitbouw van het nieuwe uitzendbedrijf JobFIXers.

Cracco moest tot dan wachten door een concurrentiebeding van drie jaar met Accent, de hr-groep waarvan hij zijn aandelen in 2014 heeft verkocht en waar hij is vertrokken. Na die periode ging hij met Bonamie van start. Lieven Bonamie werkte in het verleden met Accent en was samen met Cracco de aandeelhouder van het marketingbedrijf Like a Virgin. Dat deden ze vorig jaar van de hand om voor honderd procent op JobFIXers te focussen. In september 2017 openden ze al 21 kantoren in Oost- en West-Vlaanderen. De omzet is gestegen naar 30 miljoen euro en het is de bedoeling die het komende jaar te verdubbelen.

Een boekhouder is een boekhouder, maar die past niet zomaar in elk bedrijf” – PHILIP CRACCO

“Een huzarenstukje”, zegt Cracco, bekend als een no-nonsenseondernemer. “We hadden geen naam en geen concept. We hebben in een week of twee een managementteam opgebouwd met slechts een paar mensen die al in de sector actief waren. We zijn beginnen te rekruteren en in augustus zijn we mensen beginnen op te leiden. In september gingen ze in de kantoren aan de slag.”

Kmo’s verwachten meer

JobFIXers kwam er op een moment dat de arbeidsmarkt moet omgaan met een zelden geziene krapte. Bonamie: “Een kandidaat kan binnen de halve dag bij drie of vier bedrijven starten.” CEO Cracco en COO Bonamie kozen niet voor de volumebusiness die de uitzendsector voor veel bedrijven is, waar snel grote groepen van tijdelijke profielen worden aangeleverd. “Wij willen het anders doen”, legt Cracco uit. “Het gaat bij JobFIXers om uitzendbanen met een optie op een vaste aanwerving. Wij hebben vanaf dag één gezegd: wij geven service. De sector is door de digitalisering zichzelf in de voet aan het schieten. Onze concurrenten sturen het bedrijf soms een mailtje en zeggen dat ze een kandidaat hebben. Maar zeker kmo’s verwachten meer toegevoegde waarde. Ze hebben bij de zoektocht naar talent een partner nodig die pre-screening doet. Akkoord, een boekhouder is een boekhouder, maar die past niet zomaar in elk bedrijf.”

Daarom focust JobFIXers evenzeer op de kandidaat. “Onze medewerkers vragen aan de uitzendkrachten: waar droomt u van? We verplichten onze mensen te luisteren naar de uitzendkracht. Wat wil hij? In welk type bedrijf zou hij passen? In veel kantoren zit een medewerker achter zijn pc, komt iemand binnen en krijgt hij een vacature aangeboden op basis van wat op het scherm verschijnt.”

JobFIXers richt zich op het hogere segment van de markt, met moeilijker te plaatsen maar duurdere profielen. Grote spelers in de uitzendsector halen een ebitda-marge van 5 procent, bij JobFIXers is dat 10 procent. Het uitzendbedrijf draaide in april dit jaar operationeel break-even. “Onze bedrijfskasstroom is niet onze belangrijkste doelstelling”, zegt Cracco.

“Wel de uitbreiding van ons netwerk. Tegen september komen er nog dertig kantoren bij. Dan hebben we 185 uitzendconsulenten. We breiden uit naar Antwerpen, de Kempen en Limburg. Eind volgend jaar is het doel een volledige dekking in Vlaanderen. Wij willen marge maken en groeien. Als je marktaandeel wilt winnen, moet je voor volume kiezen en dan moet je lagere prijzen aanrekenen. Dat is niet de bedoeling.” Bonamie hoopt volgend jaar op een omzet van 60 miljoen euro, Cracco heeft het over 70 miljoen.

PHILIP CRACCO
PHILIP CRACCO “Onze bedrijfskasstroom is niet onze belangrijkste doelstelling. Wel de uitbreiding van ons netwerk.”© Thomas Sweertvaegher

Werkkrachten uit Roemenië

“Via JobFIXers plaatsen we 879 mensen en via de andere bedrijven 1000 mensen”, zegt Lieven Bonamie. JobFIXers is een deel van de activiteiten. Het is een onderdeel van de holding BOEMM (Best of Employment Market & Matching). Daarnaast is er een poot Digital Payroll Services, een bedrijf voor loonadministratie. Voorts is er het wervings- en selectiebureau White & Moore (drie niches: sales & marketing, legal & finance, technical). “Dat valt onder direct search“, legt Cracco uit. “Als je een kandidaat voor een knelpuntberoep nodig hebt, gebeurt dat het beste via White & Moore. Dat vergt een zware investering in de zoekopdracht en is natuurlijk niet goedkoop.”

Onze medewerkers vragen aan de uitzendkrachten: waar droomt u van?” – PHILIP CRACCO

Bovendien valt onder BOEMM een outsourcingspoot met één merk: Gardenfixers. Het gaat om negentien tuinmannen die worden gedetacheerd bij tuinbedrijven. De laatste poot is BIR of BOEMM International Recruitment. Dat is een afdeling in Roemenië die focust op arbeidsmigratie. Bonamie: “Je vindt hier geen lassers of zandstralers. Een grote transportklant heeft drie vrachtwagens stilstaan en zegt mij: geef mij chauffeurs. Nu! Wij rekruteren ze in Roemenië. Voor alle duidelijkheid: Roemenen worden betaald volgens de Belgische lonen en betalen hier sociale bijdragen. We doen een beroep op buitenlandse werknemers omdat hier geen aanbod is. Het gaat niet om de kosten.”

Private-equitypartner

Het is de bedoeling dat JobFIXers en de andere poten van BOEMM de komende jaren in eerste instantie organisch groeien. Voor de outsourcingspoot wordt ook gekeken naar overnames. “Er zijn tal van kleinere outsourcingbedrijven met 15 à 20 mensen in dienst”, zegt Cracco. “En omdat we zo snel groeien, sluiten we een minderheidsparticipatie van een private-equityfonds niet uit. Zij kunnen ons helpen. We zoeken een engagement tot zeven jaar.” Bonamie verduidelijkt: “Wij willen geen private-equitypartner voor het geld. Wij financieren ons bedrijf zelf. Maar zo’n partner kan ons helpen de groei te versnellen.”

‘Wij mogen een beetje op de rand gaan’

“We hebben een marktaandeel van 0,22 procent. Met onze naamsbekendheid bereiken we 25 procent van de markt” zegt Cracco. Het bedrijf kwam de voorbije maanden vaak op een ongewone manier in de media. Niet zozeer omdat JobFIXers een rallyteam sponsort of omdat aan vrouwelijke jonge medewerkers wordt gevraagd rode schoenen met hakken te dragen. Nee, het ging vooral om een promostand van JobFIXers op de Bedrijven Contactdagen in Kortrijk waar in een afgesloten ruimte – The Red Shoe Bar – een stripact was opgevoerd. Cracco lacht met de heisa: “Een groot bedrijf met veel marktaandeel mag mainstream zijn in de communicatie. Is een stripact op een beurs een probleem? Wij mogen een beetje op de rand gaan. 20 procent van de mensen vindt het erover. Je kunt ze niet allemaal hebben. Maar 80 procent van de mensen ziet er geen graten in. En 20 procent vindt het fantastisch.”

Een zijstap naar uurwerken

Philip Cracco is een bekende Vlaming sinds hij in het VIER-programma The Sky is the Limit optrad. Maar ook zijn overname van het uurwerkenmerk Rodania verhoogde zijn naamsbekendheid. Daarnaast is hij ook de eigenaar van het uurwerkenmerk Manfred-Cracco. Maar van Rodania kwam de voorbije maanden minder goed nieuws. Het merk zou sterk verlieslatend zijn. “Rodania is een sterk merk met een mooie erfenis. Maar het is een moeilijke branche. Wij zitten aan het onderkant van het marktsegment, met grote concurrentie online, die een belangrijk deel van het marktaandeel wegneemt. Een nieuw managementteam zal dat aanpakken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content