Peter Adams (CEO ING België): ‘We willen de referentiebank voor sparen en beleggen worden’

Peter Adams, CEO van ING België
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

ING België wil met scherpe voorwaarden meer spaarders en beleggers aantrekken. De eerste test wordt de fiscaalvriendelijke staatsbon die begin september op vervaldag komt. “Wacht maar”, zegt CEO Peter Adams.

De fiscaalvriendelijke staatsbon deed vorig jaar 2,7 miljard euro aan deposito’s wegvloeien bij ING België. Wat is de ambitie: enkel dat bedrag terughalen of meer?

PETER ADAMS (CEO ING BELGIË). “Eerst en vooral wil ik opmerken dat wij, in vergelijking met andere banken, weinig spaargeld hebben zien wegvloeien. We willen minstens dat geld terugwinnen. Meer mag, maar het is voor mij geen must. Het zal hoe dan ook een zeer competitieve omgeving zijn. Alle banken zullen inspanningen doen. Ik zie het als een test voor de sterkte van onze commerciële franchise: hoe goed is de relatie met onze klanten? Kunnen wij hen overtuigen?”

ING zet een termijnrekening in de markt waarvan u zegt dat ze begin september de meest aantrekkelijke rentevoorwaarden zal bieden. Maar de concurrentie zit niet stil. BNP Paribas Fortis lanceerde zopas kasbons met een brutorente van 3,1 procent op één en twee jaar.

ADAMS. “Tegen onze klanten en tegen die van de concurrenten zeg ik: wacht maar! Duidelijker over onze ambitie kan ik niet zijn. Kijk, ING België heeft de voorbije jaren grote stappen gezet om de winstgevendheid en de efficiëntie van de processen te verbeteren. Op die basis willen we nu voortbouwen. Dat betekent: verder groeien. We willen marktaandeel winnen. Als we dus meer geld aantrekken dan 2,7 miljard is dat fijn, maar het is niet bepalend voor het succes van de bank in 2024.”

Wat is dan wel bepalend om van 2024 een succesjaar te maken?

ADAMS. “De groei moet consistent zijn in alle domeinen van de bank. In de markt van de particulieren willen wij de referentiebank voor sparen en beleggen worden. In private banking voor vermogende klanten willen we sterk groeien. Ons marktaandeel ligt daar fors lager dan wat we doen in business banking. Die ondernemers benaderen we nu systematisch en proactief. Als ze ons als bedrijfsbankier hun vertrouwen geven, moet dat ook kunnen voor hun privévermogen. Om een en ander mogelijk te maken, werven we vijftig private bankers aan.”

“Ook in verzekeringen willen we meer commissie-inkomsten genereren. En ten slotte gaan we grote en kleine ondernemingen blijven financieren. Digitale kredietoplossingen voor kmo’s staan bovenaan onze agenda. De investeringsnoden groeien. ING wil daarin meegaan.”

ING verstrekte in de eerste jaarhelft 9 procent meer bedrijfskredieten, en zette amper 55 miljoen euro extra provisies opzij. Nochtans waren er in de industrie en de retailsector dit jaar al enkele grote faillissementen in België. Hoe valt dit te rijmen?

ADAMS. “Er zijn duidelijk sectoren die het moeilijk hebben. We zien dat industriële bedrijven hun investeringen verschuiven naar locaties en regio’s buiten België. Ook vastgoed heeft het in zijn algemeenheid niet onder de markt. Het is zaak zo veel mogelijk de gezonde projecten te kiezen. Maar er zijn ook zeer mooie Belgische bedrijven en sectoren die internationaal uitbreiden. Denk aan de agro- en voedingssector. Om die te ondersteunen in hun investeringen en hun concurrentiepositie te versterken hebben we meer leningen toegekend.”

ING België telt amper nog 168 kantoren. Dat komt dicht in de buurt van de 150 die u voor ogen had. Wat is de volgende stap?

ADAMS. “Wat het aantal kantoren betreft, zitten we ongeveer waar we willen zijn. We hebben grotere kantoren dan in het verleden, die goed uitgerust zijn, en waar de klant terecht kan met of zonder afspraak. Buiten wat optimalisaties hoef je geen grote inkrimping van het netwerk meer te verwachten. Nu komt het erop aan de kantoren top te maken, zoals we de voorbije jaren met onze digitale kanalen en onze app gedaan hebben. Maar de realiteit is dat bijna twee op drie Belgen nooit of maximaal één keer per jaar in een bankkantoor komen. Als wij onze klanten bevragen, verkiezen zeven op de tien een videocall met een adviseur boven een kantoorbezoek.”

Lees ook:

Partner Content