Een flexibel verloningsbeleid is een belangrijke troef in de war for talent. Door werknemers meer zeggenschap te geven over hun loonpakket, neemt ook hun betrokkenheid toe. De Gentse start-up Payflip helpt bedrijven met het uitwerken en aanbieden van een geoptimaliseerd loonpakket op maat van elke medewerker.
Hoe werkt het precies?
“We willen het traditionele cafetariaplan laten evolueren naar een all-in-one marktplaats voor employee benefits”, zegt CEO & co-oprichter Maura Nachtergaele. “Ons digitaal platform laat werknemers kiezen hoe ze hun salaris willen: in de vorm van cash, extra vakantiedagen, een fiets, een smartphone, een internetabonnement, pensioensparen, … Ze zitten dus zelf aan de knoppen, binnen de door de werkgever bepaalde grenzen.”
Wat zijn de voordelen?
“Payflip laat werknemers het beste uit hun verloning halen, zonder bijkomende administratieve lasten voor hun werkgever. Het salaris heeft te lang geworsteld met de reputatie van een delicaat en complex topic. Wij willen het loon ‘hot and happening’ maken, zonder daarbij de hr-manager te belasten met extra taken.”
Waaruit bestaat uw businessmodel?
“Via een abonnementsformule betalen werkgevers voor het gebruik van ons platform.”
Wie zijn de oprichters?
“Payflip werd in 2020 opgericht door Filip Van Doninck (COO), Jon Lopez Garcia (CTO) en mezelf. Filip en Jon zijn technologie-experts en ex-collega’s bij een eerdere Brusselse start-up. Ik ben een voormalige fiscaal advocate. In vier jaar tijd is Payflip uitgegroeid tot een bedrijf met 23 medewerkers. Ons platform bedient ruim 23.000 werknemers in Belgische kmo’s.”
Krijgt u externe steun?
“In augustus 2023 konden we via Smartfin – het investeringsfonds rond de fintechondernemer Jürgen Ingels, imec.istart, KBC en PMV – één miljoen euro ophalen.”