Partena Professional werkt volop aan de verovering van Vlaanderen

Collectieve intelligentie heeft het ontwerp van de nieuwe kantoren van Partena Professional geleid. © Olivier Pirard
Xavier Beghin medewerker Trends-Tendances

Partena Professional heeft zijn intrek genomen in een nieuw hoofdkantoor. De verhuizing van de hoofdzetel van het sociaal secretariaat volgt op de komst van een nieuwe CEO en de overname van het Vlaamse Easypay. De doelstelling is sterker aanwezig te zijn in Vlaanderen. “SD Worx, de marktleider, trekt naar het zuiden en wij naar het noorden.”

Generali heeft zijn activiteiten in België dan wel stopgezet, maar de verzekeraar is hier nog altijd aanwezig, met Europ Assistance, haar dochteronderneming die is gespecialiseerd in reisverzekeringen, en haar vastgoedportefeuille. Generali heeft net de renovatie afgerond van Aria, een prachtig art-decogebouw op een steenworp van het Centraal Station van Brussel. Twee verdiepingen zijn in gebruik genomen door Sodexo België, vier door Partena Professional en de rest door het Nationaal Orkest van België.

Partena Professional, het op één na grootste sociaal secretariaat van het land, zet sinds 2018 volop in op collectieve intelligentie en collaboratief management. Het heeft een vlakke hiërarchische structuur en een organisatie gebaseerd op kringen waarin zelfbeheer en autonomie centraal staan. De nieuwe kantoren zijn met het oog daarop ontwerpen, met de medewerking van Brainmove, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in veranderingsmanagement en het creëren van werkruimten die samenwerking stimuleren.

“Elke verdieping is opgedeeld in dorpen”, zegt Anne-Sophie Noël, communication & sustainability director van Partena Professional. “Elk dorp is toegewezen aan verschillende teams, afhankelijk van hun interactie in het bedrijf. Aangezien de medewerkers drie dagen per week mogen thuiswerken en het aantal beschikbare werkplekken beperkt is, moeten de teams met elkaar afspreken wanneer hun medewerkers op het hoofdkantoor aanwezig zijn. De opzet is dat elk team minstens één dag per week volledig bemand is. Vaste kantoren zijn er niet. Elke verdieping heeft geluidsdichte bubbels voor één tot vijf personen voor vergaderingen of telefonische contacten, presentatielounges, vergaderruimtes, ruimtes voor informele gesprekken, klassieke kantoren, maar ook rustige ruimtes die herkenbaar zijn aan een andere kleur tapijt.” Omdat Partena Professional zonder papier werkt, zijn er nauwelijks kasten of opslagruimte. In januari hebben de medewerkers vooral zichzelf verhuisd.

Nieuwe baas

De verhuizing markeerde een nieuw begin, na een bewogen periode. In juli gaf de mededingingsautoriteit groen licht voor de overname van Easypay, een familiale groep die payroll- en hr-diensten levert aan 23.000 bedrijven, waarvan de meeste in Vlaanderen. Begin december benoemde Partena Professional een nieuwe CEO na het snelle vertrek van Bruno Ronsse, die in juli 2022 Michel Halet was opgevolgd. Roeland Van Dessel, de directeur van Easypay en het hoofd van Travvant, een dochteronderneming gespecialiseerd in outplacement, heeft de functie ad interim aanvaard.

“Het is de bedoeling het goed te doen voor het bedrijf en niet voor mezelf”, zegt Van Dessel. “Easypay en Partena Professional hebben allebei een rijke bedrijfscultuur en kregen een grote waardering voor elkaar tijdens het overnameproces. De familie Pareit had eerst niet echt de intentie haar bedrijf te verkopen, maar wilde vooral het kapitaal openstellen om toekomstplannen te maken. Beide partners genoten van de eerste dans en ze zijn blijven dansen (lacht). Ik nam de baan aan, zodat beide in elkaars richting konden bewegen.”
Roeland Van Dessel omarmde al snel het principe van collectieve intelligentie. “Het voordeel daarvan is dat ik me in zes à zeven weken tijd een heel helder beeld kon vormen van het bedrijf. Ik kreeg ook veel steun van de raad van bestuur. Bij Partena Professional heeft elke kring, die tussen 10 en 45 mensen telt, heel duidelijk afgebakende verantwoordelijkheden. We evalueren regelmatig de budgetten en de doelstellingen en resultaten, de OKR’s. Iedereen is mee verantwoordelijk zolang we onze doelstellingen halen. Als we uit de pas lopen, moeten we bijsturen en beslissingen nemen. In het managementcomité beslissen we samen, nadat iedereen zijn zegje heeft gedaan. Ik geef de voorkeur aan een collectieve beslissing, maar als dat niet mogelijk is, heb ik er geen probleem mee mijn verantwoordelijkheid te nemen.”

In het managementcomité beslissen we samen, nadat iedereen zijn zegje heeft gedaan

Roeland Van Dessel,

CEO ad interim

“De medewerkers van Easypay hadden geen problemen om zich in dat systeem te integreren. Ik denk dat sinds het begin van de integratie vier of vijf medewerkers zijn vertrokken, niet meer dan dat. We waren twee bedrijven die op zoek waren naar talent en dat is vandaag niet anders. Dus ja, we hadden wel wat dubbele functies, zoals die van CFO en hr-directeur. Maar niemand van hen heeft het bedrijf verlaten. Iedereen kreeg een missie of een project.”

Uitgebreide diensten

Voor Partena Professional is de overname van Easypay een gamechanger. Het betekent dat het nu een volledige waaier van diensten kan aanbieden aan alle professionals in België, waarbij het zowel zelfstandigen als bedrijven ondersteunt tijdens hun loopbaan of ontwikkeling. Behalve outplacement brengt Easypay een schat aan expertise mee over flexi-jobs of payrolling. Gezien het succes van flexi-jobs, is die activiteit in volle expansie. Door de overname van Easypay is Partena Professional ook sterker aanwezig in Vlaanderen, ook al blijft het vooral stevig verankerd in Franstalig België.

Ja, we hadden wel wat dubbele functies, zoals die van CFO en hr-directeur. Maar niemand van hen heeft het bedrijf verlaten

Roeland Van Dessel,

CEO ad interim

“We hebben een marktaandeel van 25,9 procent in Brussel, 20,9 procent in Wallonië en 11,6 procent in Vlaanderen”, zegt Roeland Van Dessel. “Alles samen is dat 16 procent nationaal. We bedienen 137.000 zelfstandigen, 15.000 starters en 81.000 bedrijven. We geven 1 miljoen loonbrieven per maand uit, of een vijfde van het totaal. We hebben 65 procent van de uitzendkrachten onder contract. De verovering van Vlaanderen is in volle gang, en dat is duidelijk de doelstelling voor de komende jaren. SD Worx, de marktleider, trekt naar het zuiden en wij naar het noorden.”

Business-to-employer

De uitdagingen zijn dus duidelijk vastgelegd. Behalve van de integratie een succes maken (“ons doel is ervoor te zorgen dat één plus één tweeënhalf wordt”), wil Partena Professional zijn groei in consultancy voortzetten. “Payroll in België is een vrij stabiele markt”, vervolgt Roeland Van Dessel. “De markt schommelt slechts enkele procenten van jaar tot jaar. Onze groei komt uit consultancy en de diensten die we onze klanten kunnen aanbieden. De jonge generatie die de arbeidsmarkt betreedt, is een krachtige motor voor verandering, en die moeten we ondersteunen. Dat betekent dat we advies leveren om de werking van onze klanten te optimaliseren, dat we door outsourcing bepaalde taken op ons nemen of onze digitale oplossingen aanbieden aan bedrijven die hun loonadministratie liever in eigen beheer houden. Het doel is 1,5 miljoen klanten te bereiken. Als je outplacement, coaching, door de wetgever uitgebreide opleidingen, payroll, het beheer van cafetariaplannen, rekening houdend met individuele behoeften zoals telewerken en mobiliteit, bij elkaar optelt, leveren we nu meer diensten en toepassingen aan individuen dan aan bedrijven. In die zin verschuift het bedrijf van business-to-business naar business-to-consumer of zelfs business-to-employer.”

Nog een uitdaging is de omvang van het bedrijf. De Belgische markt is erg gesloten door de complexe en voortdurend veranderende wetgeving in ons land. “Onze omvang wordt een belangrijk probleem”, weet Roeland Van Dessel. “Net als de technologie. We zijn erg actief met artificiële intelligentie. We moeten daar gebruik van maken, op een ethische en verantwoorde manier. Maar technologie is duur. We hebben dus volume nodig. Er zullen mogelijkheden komen voor externe groei. Ik ben niet tegen een nieuwe overname, bijvoorbeeld in Vlaanderen, maar we zullen er ook niet actief op zoek naar gaan. Wat niet gemakkelijk is, is dat sommige van onze concurrenten politiek georganiseerd zijn. Het huwelijk met Easypay lag voor de hand, omdat we allebei neutraal zijn. Een nieuwe overname is dus niet onmogelijk, maar wordt wel ingewikkelder.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content