Option laat modemsticks personaliseren

Option wordt meer en meer een marketingbedrijf. Op de Mobile World Congress-beurs zijn ze niet prominent te zien, maar in de ‘hospitality suite’ komen ze op tafel: de hippe ‘skins’ waarmee Option zijn nieuwe Icon XY modemsticks laat personaliseren. Option tekende daarvoor een akkoord met de Amerikaanse 3D-printer Skinit.

Via websites – van Option, de operatoren en anderen – zullen bedrijven en particulieren logo’s en illustraties kunnen insturen voor afprinten op de covers van hun USB-modems, net zoals men nu de meeste gsm’s van een andere cover kan voorzien. Option wordt de exclusieve verdeler van personaliseerbare modemcovers van Skinit voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Callewaert is net terug van een bijeenkomst van Orange en zijn partners: “Localisering, personalisering, identificatie – daar willen de operatoren in 2010 aan werken. Onze timing is daar perfect”.

1 Youtube-filmpje is gelijk aan 500.000 sms-berichten

Tegelijk voert Option zijn politiek verder uit om software-oplossingen te promoten. Een doorbraak is het contract met Telenor voor een connection manager die automatisch tussen gsm en wifi-hotspots laat schakelen. Een hot topic op de beurs, sinds operatoren ontdekt hebben dat mobiele data ook kosten meebrengt. Callewaert: “Als u een YouTube-filmpje downloadt, bezet u in het netwerk de capaciteit van 500.000 sms-berichten. Die operator moet kiezen tussen uw filmpje of de frustratie van 100.000 sms-klanten. Wij hebben daar een oplossing voor, de Chinezen niet. Telenor eist nu dat een concurrent van ons die uCan Connect software installeert op zijn sticks. Wij zullen royalties krijgen voor elke stick die verkocht wordt door een concurrent”.

Telenor is een internationale groep met 174 miljoen mobiele gebruikers.

uCan Move-software

In dezelfde lijn wil Option verderwerken met zijn uCan Move software, die van de USB-modems een draagbare toepassing maken. Option belooft daar in het najaar met een applicatie voor veilig betalen te komen, in samenwerking met een buitenlandse financiële instelling.

Eerder al kondigde Option aan dat het communciatiemodules levert voor e-readers van IREX en van Plastic Logic. “Dat gaat om een paar honderdduizend stuks. E-readers zijn geen massamarkt. Zelfs niet met het succes van Amazon”, zegt Jan Callewaert, die in Barcelona kans ziet om op een efficiënte manier een hele reeks internationale partners te zien, vooral uit Afrika en Azië.

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content