Opnieuw ellende op Brussels Airport door tekort aan luchtverkeersleiders
Op de luchthaven van Zaventem kampt een aantal vluchten met vertragingen door een tekort aan luchtverkeersleiders bij Belgocontrol.
De avondpiek op Brussels Airport verloopt vrijdag moeizaam door een tekort aan luchtverkeersleiders in de verkeerstoren. “Een aantal mensen heeft zich kort geleden ziek gemeld, en we hebben geen vervanging kunnen vinden”, zegt de woordvoerder van luchtverkeersleider Belgocontrol.
De vertragingen op Brussels Airport blijven beperkt tot gemiddeld 35 minuten. De problemen zouden opgelost moeten zijn tegen 21.00 uur, heeft Belgocontrol-woordvoerder Dominique Dehaene vrijdag in de vooravond gemeld.
“We hebben ons uiterste best gedaan om de impact zoveel mogelijk te beperken”, aldus Dehaene. “We keken eerst aan tegen een gemiddelde vertraging van 90 minuten, maar we hebben dat kunnen beperken tot gemiddeld 35 minuten.”
Brussels Airport spreekt van gelijkaardige vertragingen. De luchthaven roept Belgocontrol en de federale overheid op oplossingen te zoeken voor de aanhoudende personeelsproblemen bij de luchtverkeersleider. “Het is heel belangrijk voor een luchthaven om de continuïteit van de dienstverlening te kunnen garanderen”, zegt een woordvoerster.
Belgocontrol zegt te beseffen dat de vertragingen vervelend zijn voor de reizigers, maar herhaalt dat zieke luchtverkeersleiders momenteel alleen op vrijwillige basis vervangen kunnen worden. Dat zal binnenkort veranderen, want net vrijdag keurde de ministerraad het sociaal akkoord goed dat directie en vakbonden bij Belgocontrol onlangs bereikten. In dat akkoord is bepaald dat er een gestructureerde wachtdienst komt, waarbij luchtverkeersleiders (tegen een vergoeding) stand-by zijn. Daarnaast komt er een pool van verkeersleiders die opgeleid zijn om in verscheidene torens te werken, en kan er voor een bepaalde duur op contractuele basis ook een beroep worden gedaan op EU-verkeersleiders.
Er worden ook extra luchtverkeersleiders aangeworven, 35 in totaal: 11 dit voorjaar, 12 in het najaar, en nog eens 12 in het voorjaar van 2017, preciseert Dehaene. Er komt geen nieuwe aanwervingsprocedure, maar er zal worden geput uit de reserve die bij de aanwervingsprocedure van begin 2015 werd aangelegd. Er waren toen 3.500 kandidaten voor 12 plaatsen.
Het akkoord voorziet voorts dat de minimumleeftijd voor disponibiliteit – waarop luchtverkeersleiders niet meer hoeven te werken – progressief verhoogt van 55 naar 58 jaar.
Brussels Airport kreeg het sinds de aanslagen van 22 maart al enkele keren hard te verduren door acties van politievakbonden en boze verkeersleiders van Belgocontrol. Eerder deze maand kwam het nog tot lange wachtrijen door een onverwachte vakbondsactie bij bagageafhandelaar Aviapartner.
. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier