Opel wil Europese nummer 2 worden

Opel, de noodlijdende dochter van autoreus General Motors (GM), wil uit de rode cijfers klimmen en – na Volkswagen – de grootste autobouwer van Europa worden.
Opel wil uiterlijk in 2016 de verliescijfers wegvlakken en weer winst maken. Met een aanbod van nieuwe modellen en motoren wil de GM-dochter concurrent Ford van de troon stoten en de nummer twee in Europa worden. Dat blijkt uit een toespraak van topman Karl-Thomas Neumann dinsdagavond.
“We hebben ons zeer concrete doelen gesteld. We willen het tweede grootste automerk in Europa worden”, aldus Neumann. Dat betekent dat het marktaandeel in Europa van 5,8 procent in april 2014 moet worden opgekrikt tot 8 procent in 2022. Op dit moment is Ford de nummer twee in Europa. Volkswagen is de grootste.
Concreet kondigde Neumann voor de periode van 2014 tot 2018 in totaal 27 nieuwe modellen en 17 nieuwe motoren aan. Daarbij zal meer gebruik gemaakt worden van de technologie van het moederbedrijf General Motors.
Opel stapelde de verliezen jarenlang op, waarna de autobouwer in 2013 het mes zette in de Europese vestigingen. Het voorbije jaar nam het operationele verlies van de Europese divisie van GM met meer dan de helft af, tot 844 miljoen dollar (623 miljoen euro).
Voor dit jaar moet rekening worden gehouden met eenmalige kosten als gevolg van de sluiting van de fabriek in het Duitse Bochum. Niettemin wordt 2014 een cruciaal jaar, aldus Neumann, die zich ondanks de crisis op de voor Opel belangrijke Russische en Turkse markten optimistisch toont. “We zullen groeien en marktaandeel veroveren”, luidde het. (Belga/Reuters/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier