Ook in Vlaanderen en Brussel lange wachtrijen aan brandstoffendepots

© belga

Door het protest van de ‘gele hesjes in Wallonië, zijn er ook in Vlaanderen en Brussel lange wachtrijen aan brandstoffendepots. Dat zegt Johan Mattart, algemeen directeur van Brafco, de Belgische federatie van brandstoffenhandelaars.

Nu in Wallonië verschillende brandstoffendepots geblokkeerd zijn, komen veel Waalse brandstoffenhandelaars zich bevoorraden in Vlaanderen en Brussel. In eerste instantie gaat het vooral om de depots dichtbij de taalgrens, bijvoorbeeld in Vilvoorde of in Neder-Over-Heembeek, maar als de wachttijden daar te lang oplopen of de depots niet voldoende bevoorraad kunnen worden, trekken de brandstoffenhandelaars verder het land in. De lange wachttijden zorgen ook voor een probleem rond de rij- en rusttijden.

‘Die rusttijden moeten de vrachtwagenchauffeurs in principe respecteren, maar ze willen ook klanten bevoorraden die in de kou zitten’, zegt Johan Mattart, algemeen directeur van Brafco. Mattart wijst erop dat de regering aan Europa een tijdelijke afwijking van dertig dagen kan vragen op de rij- en rusttijden. ‘We hebben dat formeel aan minister (van Mobiliteit, red.) Bellot gevraagd, maar hebben nog geen antwoord gekregen’, klinkt het. Daarnaast is het voor de leveranciers moeilijk om zich aan de afgesproken leveringstijden voor stookolie te houden. ‘De depots krijgen veel volk over de vloer. Als zij dringend een klant willen bevoorraden die in de kou zit, is dat niet altijd mogelijk’, zegt Mattart.

Donderdagochtend zijn alle depots in Luik wel weer open, waardoor ook motorbrandstoffen de depots kunnen verlaten. ‘We weten echter niet hoe de situatie gaat evolueren. We kunnen overdag wel laden, maar we weten niet wat er ‘s nachts gebeurt.’ ‘Het wordt tijd dat er serieus en structureel ingegrepen wordt’, besluit Mattart. ‘Het kan toch niet dat men de orde niet kan verzekeren, dat men er niet voor kan zorgen dat brandstoffenhandelaars niet geïntimideerd worden. Desnoods moet men het leger inzetten’, zegt Mattart nog.

Partner Content