‘Onze populariteit in Franstalig België is aan het groeien’: 3 vragen aan CEO Pieter Zwart over de resultaten van Coolblue

Pieter Zwart, CEO van Coolblue
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Algemeen hoofdredacteur van Trends-Kanaal Z

Coolblue draaide in 2023 een omzet van 2,41 miljard euro. Behalve met een nieuw omzetrecord kon de onlineretailer ook uitpakken met een verbeterde rendabiliteit. De ebitda-marge verdubbelde tot 88,3 miljoen euro. Het bedrijf wil verder groeien in België en opent een nieuwe fysieke winkel in Luik. Dat zei CEO Pieter Zwart in een kort interview na de publicatie van de jaarresultaten.

Wat vindt u van het afgelopen jaar? Het is het eerste volledige jaar dat u op al uw afzetmarkten tegen Amazon moest strijden.

PIETER ZWART. “Er zaten een paar zaken het afgelopen jaar wat tegen, waaronder het gebrekkige consumentenvertrouwen (in Nederland, nvdr) en de hoge energieprijzen. We hebben in die moeilijke omstandigheden marktaandeel gewonnen door onze focus op klantentevredenheid. De investeringen daarin betalen zichzelf terug, want tevreden klanten komen vaker terug én brengen nieuwe klanten aan. Dat is dus een heel goede manier om te groeien.

“Er zijn inderdaad concurrenten bij gekomen, maar de elektronicamarkt was altijd al een heel competitieve markt, al sinds onze oprichting in 1999. We kunnen daar dus mee overweg. We hebben voor het vierde jaar op rij onze omzet- en klantentevredenheidsrecords verbeterd. Samen het gewonnen marktaandeel zijn dat objectiveerbare feiten over de sterke positie van Coolblue.”

In Nederland zet Coolblue zwaar in op energie, zoals laadpalen en zonnepanelen. Gaat u daar ook mee naar België komen?

ZWART. “Nee, we zien dat niet direct gebeuren. In vergelijking met consumentenelektronica is er geen eengemaakte Europese markt. De regels verschillen van land tot land en dat maakt het verschrikkelijk complex. Onze intelligente wasmachine die kan inspelen op negatieve energieprijzen, komt wel naar België. We zullen die niet onder ons huismerk BlueBuilt lanceren, maar ontwikkelen die met de fabrikanten.

“In België blijven we focussen op de verkoop van consumentenelektronica. We hopen hier ook nog extra fysieke winkels te openen. Later dit jaar openen we er alvast een in Luik. Onze populariteit in Franstalig België is aan het groeien, ook daar zien we de klantentevredenheid en het aantal terugkerende klanten toenemen. Het is daar wel iets moeilijker om goede locaties te vinden. Een fysieke winkel moet ingebed zijn in een voldoende dichtbevolkte regio.”

Heeft u nog plannen om Coolblue naar de beurs te brengen? In 2021 werd die in een laat stadium afgeblazen.

ZWART. “Het is mijn persoonlijke mening dat een bedrijf als Coolblue op de beurs hoort, maar we gaan daar geen datum op plakken. We zijn daar ook niet mee bezig. Onze focus ligt op de uitbouw van het bedrijf in Nederland, België en Duitsland.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content