Ontnuchtering bij Belgische ondernemer

© belga

De heropleving van het ondernemersvertrouwen in ons land was van korte duur.

Na drie maanden van opeenvolgende stijging zakt de conjunctuurbarometer van de Nationale Bank (NBB) weer wat dieper onder het nulpunt. De NBB polst voor het meten van de barometer maandelijks bij ruim 6.000 ondernemers naar hun verwachtingen over de economische ontwikkelingen.

De barometer wijst voor maart op -9,6 tegenover -7,7 in februari en -9,5 in januari. Een cijfer onder nul wijst op een meerderheid van pessimisten. Het vertrouwen in de conjunctuur neemt vooral af in de verwerkende nijverheid, de bouwsector en de handel. Voor de bouwsector en de handel is het respectievelijk al de tweede en derde terugval op rij.

Bij de diensten aan ondernemingen wordt een licht herstel opgetekend nadat het conjunctuurbeeld in februari duidelijk verslechterde.

De synthetische afgevlakte curve, die de fundamentele conjunctuurtrend weerspiegelt, is voor de tweede maand op rij opwaarts gericht.

De ontnuchterde houding die de Belgische ondernemer aanneemt ligt in lijn met het toenemende pessimisme bij zijn collega’s in de eurozone. Dat blijkt donderdag uit een rapport van het marktonderzoeksbureau Markit. De PMI-index voor de Duitse industrie daalde in maart onverwacht van 50,2 in februari naar 48,1 in maart. Economen hielden rekening met een stijging tot 51. Een score van minder dan 50 wijst op een terugval van de activiteiten.

Dan is het beter gesteld met het consumentenvertrouwen in ons land. Uit de maandelijkse peiling van de Nationale Bank van België (NBB) blijkt namelijk dat de stijging van het consumentenvertrouwen in maart de terugval van januari en februari uitgevlakt heeft. (BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content