‘Online en offline mogen elkaar niet beconcurreren bij Media Markt’

© ImageGlobe
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Algemeen hoofdredacteur van Trends-Kanaal Z

In een markt waar het plafond in zicht lijkt, gaat de elektronicaketen Media Markt resoluut voor groei. De Duitse groep mikt op een miljard euro jaaromzet. De gloednieuwe webshop moet daarbij helpen.

In een markt waar het plafond in zicht lijkt, gaat de elektronicaketen Media Markt resoluut voor groei. De Duitse groep mikt op een miljard euro jaaromzet. De gloednieuwe webshop moet daarbij helpen.

Iedere retailer in België maakt zich op voor een explosie van e-commerce, ook in de elektronicaverkoop. Eindelijk, want met een aandeel van 6 procent hinken we achterop. “E-commerce heeft in Nederland en Duitsland een aandeel van 20 procent”, zegt Sven Degezelle, algemeen directeur van Media Markt-Saturn België & Luxemburg. “Dat cijfer is al enkele jaren relatief stabiel en het geeft de indruk dat we in België op termijn ook naar zo’n evenwicht evolueren. Media Markt is al vijf jaar marktleider bij de fysieke winkels en het spreekt voor zich dat we ook online ons deel van de koek willen. De consument is er nu klaar voor. We mikken op een globale jaaromzet van 1 miljard euro over drie jaar, en 10 procent daarvan moet van e-commerce komen.”

Media Markt streeft naar een multikanaalstrategie. “E-commerce kan in de toekomst goed zijn voor 20 procent van de globale elektronicaverkoop. Maar dat houdt ook in 80 procent van de aankopen nog steeds offline verloopt”, legt Degezelle uit. “Dat mag je niet verwaarlozen. Zowel de online- als de fysieke activiteiten moeten groeien en elkaar versterken. Dat kan op verschillende manieren: het plaatsen van bestelterminals in de winkels of het promoten van het afhalen van bestellingen in de winkel. Het mag niet de bedoeling zijn dat online en offline elkaar beconcurreren. Daarom is er bijvoorbeeld geen winstparticipatie voor de manager van de e-commerceactiviteiten, in tegenstelling tot bij de fysieke activiteiten. De resultaten van de internetverkoop worden ook via een verdeelsleutel over de andere winkels verdeeld.”

Om de onlineactiviteiten uit de grond te stampen in België trok Media Markt vorig jaar Philippe Depautex aan. Hij was onder meer dan vier jaar verantwoordelijk voor de Europese e-commerceafdeling van het entertainment- en elektronicaconglomeraat Sony. Nu de webwinkel gelanceerd is, buigt Depautex zich over de uitbreiding van het assortiment. “We zijn gestart met een basisassortiment van 5000 artikelen. Dat is al breed, maar in sommige winkels is het aanbod nog ruimer. Op termijn zullen er online in bepaalde categorieën meer er referenties zijn dan in de winkel.”

Dan rijst de vraag waarom Media Markt nog zeker 10 extra elektronica-hypermarkten in België wil bouwen. Een webshop kost maar een derde van een gelijkaardige fysieke winkel, en heeft extra mogelijkheden. Zo is de schapruimte online nooit beperkt. Bovendien gaan meer shoppers dan vroeger een toestel in de winkel bekijken en bestellen ze het nadien online bij het goedkoopste. “Dat fenomeen speelt ons niet echt parten”, zegt Degezelle. “We zien wel het omgekeerde: mensen die zich al goed hebben geïnformeerd via het internet, voor ze in de winkel kopen. De grote winkelconcepten hebben daarom zeker nog een toekomst. Er zijn nog witte vlekken in ons netwerk. Je mag niet onderschatten hoeveel groter de merkbekendheid een multikanaalspeler is in vergelijking met die van een pure onlineverkoper. Bijna 100 procent van alle consumenten kent het merk Media Markt. De pure internetspelers halen maximaal een merkbekendheid van 8 procent. Die sterkte spelen we online uit.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content