‘Onkelinx moet lek BAT-bedrijfsgeheim onderzoeken’

© Belga

Zowel de sigarettenproducent British American Tobacco (BAT) als het VBO vragen aan minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinkx (PS) een onderzoek in te stellen naar het lekken van bedrijfsgeheimen. Vorige week wuifde de minister kritiek daarover nog laconiek weg.

Het probleem ontstond nadat BAT bij de Hoge Gezondheidsraad een aanvraag had ingediend om een nieuwe sigaret te mogen lanceren. Het bedrijf vroeg daarbij uitdrukkelijk de beslissing niet bekend te maken, zoals de wet toelaat. BAT vreesde dat concurrenten anders informatie over zijn fabricage of commerciële strategie zouden krijgen.

Lekken

In juli 2011 verspreidde de consumentenorganisatie OIVO echter een persbericht waarin het stelde dat BAT met een sigaret met ‘coole’ blauwe rook vooral jongeren wilde verleiden. Bovendien zou de sigaret een laxeermiddel en een hongerstiller bevatten.

In december volgde een nieuw lek naar Le Soir, dat meldde dat de sigaret afgekeurd zou worden. Zo kenden de media de beslissing van de gezondheidsraad eerder dan BAT.

BAT en VBO vragen onderzoekBAT dagvaardde OIVO in januari 2012 wegens het verspreiden van bedrijfsgeheimen en kwaadwillige insinuaties. Vorige week reageerde de minister in het parlement dat ze de lekken betreurt, maar “dat de wetgeving in de eerste plaats de gezondheid van de consumenten wil vrijwaren”. Vragen naar de bron van de lekken negeerde ze.

Het VBO reageert verbolgen. Gedelegeerd bestuurder Rudi Thomaes: “Ik kom zelf uit de industrie en niets is zo frustrerend als je er niet op kan rekenen dat vertrouwelijke documenten dat ook blijven. Van de overheid mag een bedrijf toch discretie verwachten.”

Ook BAT is furieus. “Twee lekken in dezelfde geheime procedure kan men niet zomaar ongemoeid gelaten. Als parlementsleden, de fabrikant en het VBO de minister uitdrukkelijk vragen die lekken te onderzoeken en een herhaling te voorkomen, dan verwacht je toch dat ze daarop ingaat”, klinkt het. (HB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content