Ondernemers tevreden over economische missie in VS: ‘Filip opent deuren’

© Belga

De economische missie van prins Filip in Californië heeft een aantal officieel ondertekende contracten opgeleverd, maar was vooral een gelegenheid om talrijke contacten te leggen.

De economische missie van prins Filip in Californië van 2 tot 8 juni heeft een aantal officieel ondertekende contracten opgeleverd, maar was vooral een gelegenheid om talrijke contacten te leggen, met Amerikaanse investeerders, maar ook met mogelijke Belgische partners.

“Onze aanwezigheid hier geeft ons de mogelijkheid rechtstreeks met de bazen van grote bedrijven te praten, terwijl we er in België weken over zouden doen om een afspraak te regelen en dan uiteindelijk slechts
een ondergeschikte zouden ontmoeten”, stelde Stéphane de Biolley, de sales manager van Freedelity, een kleine onderneming uit Nijvel die software ontwikkelde om alle klantenkaarten op één identiteitskaart
bijeen te brengen.

De Belgische delegatie, bestaande uit onder meer talrijke kmo’s gespecialiseerd in nieuwe technologieën of biotechnologie, telde eveneens verschillende grote bedrijven, zoals Belgacom dat hoopte nieuwe
content voor televisie te vinden. “We hebben bijzondere contacten kunnen leggen”, verzekerde CEO Didier Bellens na een onderhoud in de studio’s van Disney. Andere bedrijven ondertekenden ter plaatse al officieel contracten.

Zo sloot de Antwerpse Brouw Compagnie bijvoorbeeld in San Francisco een akkoord omtrent zijn Antwerpse Seefbier met een grote Amerikaanse invoerder. Ook UCB en ConformetRx, twee Brusselse
advocatenkantoren en hun Amerikaanse collega’s, en de ULB en Berkeley hebben contracten op zak.

‘Prins Filip opent deuren’

In alle gevallen lijkt de prins als hoofd van de economische missie een belangrijke rol te hebben gespeeld. De aanwezige ondernemers en andere delegatieleden zijn het er allemaal over eens dat Filip
“deuren opent”, ook in een land waar de cultuur van de monarchie totaal niet bestaat. “Hij vergemakkelijkt het leggen van contacten en zorgt voor ontmoetingen die zonder zijn aanwezigheid ondenkbaar zouden
zijn”, klonk het bij meerdere deelnemers.

Prins Filip liet zich tijdens de missie ook fotograferen met Mickey en met de Vlaamse reality-tv-ster Astrid Bryan. “Zij is heel sympathiek en erg knap”, stelde Filip tijdens de traditionele persconferentie aan het einde van een missie. Ook vonden ontmoetingen plaats met de baas van Disney, Bob Iger, en die van Google, Eric Schmidt. “De missie is een succes”, vond de prins, een mening die door de hem vergezellende ministers gedeeld werd.

‘Merk ‘Brussel’ goed onthaald’

“Alle ondernemers zijn bijzonder tevreden”, aldus Céline Fremault, de Brusselse minister van Economie. “Bepaalde bedrijven hebben beslist de missie te verlengen, hoewel ze enkel voor prospectie gekomen
waren. We hebben in totaal 210 B2B-contacten voor onze bedrijven gelegd, en twee touroperators uit Los Angeles hebben beslist Brussel in hun luxetour op te nemen”, voegde ze eraan toe.

Fremault benadrukte overigens dat “het merk Brussel” goed onthaald werd in de Verenigde Staten. “De Amerikanen hebben een positief beeld van Brussel, de toegangspoort voor verschillende markten en
hoofdsteden in Europa”, vervolgde de minister, eraan toevoegend dat ze over enkele weken een debriefing over de missie zal organiseren met de betrokken bedrijven.

211 deelnemers

In totaal namen 211 ondernemingen, universiteiten en kamers van koophandel, alsook een twintigtal openbare instellingen van de drie gewesten deel aan de missie in Californië. De volgende prinselijke missie vindt plaats van 20 tot 27 oktober in Zuid-Afrika en Angola. (Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content