NMBS zet ontwikkeling ticketsysteem dat al 30 miljoen kostte stop
De spoorwegen zetten de ontwikkeling stop van een ticketsysteem waarin sinds 2012 al 30 miljoen euro is gestoken. SP.A en Groen stellen zich vragen bij de late stopzetting.
Er is beslist de ontwikkeling van het informaticasysteem NDS (New Distribution System) voor de ticketverkoop stop te zetten. Dat weten De Tijd en L’Echo vrijdag. Vanuit het filiaal Ypto wordt daar al sinds 2012 aan gewerkt. Er is al 30 miljoen euro ingestoken, maar het systeem werkt niet naar behoren.
‘We hebben nu drie kanalen voor de ticketverkoop: online, via de automaten en aan de loketten. Die drie kanalen draaien op drie verschillende informaticaplatformen. We hadden beslist daar een eengemaakt informaticasysteem van te maken, om het gebruik te vergemakkelijken. Maar na een studie hebben we nu gekozen voor een ander systeem dan datgene waaraan we werkten’, aldus CEO Sophie Dutordoir.
Oppositiepartijen SP.A en Groen stellen zich daar vragen bij. David Geerts (SP.A) en Stefaan Van Hecke (Groen), beiden lid van de Kamercommissie Infrastructuur, betreuren dat alweer een project van de NMBS pas na lange tijd wordt stopgezet. Ze verwijzen allebei naar de afgevoerde vertrekprocedure voor de treinen midden september, waarvan vorige week bekend raakte dat die de NMBS 11 miljoen euro gekost heeft.
‘Pure schande’
David Geerts vindt het positief dat de nieuwe CEO de zaken evalueert en stopzet indien nodig. ‘Ik vind dat wel goed, maar betreur dat het niet in het verleden is gebeurd. Waarom heeft niemand van het directiecomité de evaluatie gemaakt, en waarom hebben ze dat bedrag laten oplopen?’, vraagt hij zich af. Hij vindt het een ‘pure schande’ dat er geld verspild werd aan het systeem, en benadrukt ook dat de reiziger niet het slachtoffer mag worden. ‘Er moeten op korte termijn maatregelen genomen worden om het ticketsysteem gebruiksvriendelijker te maken’, klinkt het.
Nu gaat er veel geld naar consultancy, terwijl het niet altijd iets oplevert, zoals we ook nu zien.
TreinTramBus
Ook Stefaan Van Hecke spreekt van ‘weggegooid geld’, en vindt dat er een grondige analyse moet gemaakt worden van wat er fout gelopen is. ‘Men moet kijken naar de processen, en hoe ze worden begeleid. Men geeft dat aan een dochter (dochteronderneming YPTO, die informaticadiensten levert aan de spooroperator, red.), maar wordt dat ook geëvalueerd en opgevolgd? ‘.
Een gelijkaardig geluid is te horen bij TreinTramBus, de belangenorganisatie voor de gebruikers van het openbaar vervoer. Voorzitter Stefan Stynen betreurt dat in een periode van schaarste zoveel geld in een doodlopend project is gestoken. Hij wil dat de Kamercommissie Infrastructuur de zaak onderzoekt, en de meerwaarde van de dochtermaatschappijen van de NMBS bekijkt. ‘Ik heb liever dat men daar bezuinigt dan op het aanbod en de dienstverlening voor de reizigers. Nu gaat er veel geld naar consultancy, terwijl het niet altijd iets oplevert, zoals we ook nu zien.’