NMBS-topman Cornu tikt treinbouwer Bombardier op de vingers
Spoorbaas Jo Cornu kan het lobbywerk van Bombardier rond de megabestelling van de NMBS maar matig waarderen. Dat meldt Cornu in een brief.
De Standaard bracht woensdag aan het licht dat treinbouwer Bombardier politici van verschillende partijen – zoals onder meer N-VA, Open VLD, CD&V en SP.A – eind april heeft samengebracht voor een ontbijtvergadering over de toekomst van de treinbouwer.
De Brugse vestiging van Bombardier is zonder de miljardenbestelling van de NMBS niet levensvatbaar. Uiterlijk in juni moet er een overeenkomst gesloten worden over een intentiebrief waarmee de bestelling bevestigd wordt, was de boodschap.
Lobbywerk
De NMBS kaatst de bal echter terug. Topman Jo Cornu schreef dinsdag een brief om zijn beklag te doen bij de verantwoordelijke voor Bombardier in de Benelux. “Ik kan er begrip voor opbrengen dat uw onderneming intensief lobbyt, maar ik ben van oordeel dat uw onderneming zich dan ook minstens evenveel moeite mag getroosten om aan de NMBS een concreet voorstel te bezorgen op basis waarvan daadwerkelijk over een prijs kan worden onderhandeld”, staat in de brief, die woensdag op de redactietafel van verschillende media is beland.
Spoorbaas Cornu klaagt dat hij lang moest wachten op een indicatieve offerte, en dat zijn vraag om een meer concrete offerte op basis van verschillende scenario’s nog onbeantwoord is gebleven.
“In het belang van de NMBS kan ik geenszins tolereren dat we, door de lobbying die u voert, terechtkomen in een situatie waarin een ernstig prijsvoorstel uitblijft en we verplicht worden om op de valreep een dergelijk contract te sluiten zonder eerst ernstig over de financiële voorwaarden te hebben kunnen onderhandelen.”
Onderhandelingen stopzetten
Tot slot wijst Cornu er fijntjes op dat de NMBS de onderhandelingen met de enige kandidaat kan stopzetten “als de NMBS zou vaststellen dat de onderhandelingen niet (kunnen) leiden tot voorwaarden die op een voldoende manier antwoorden aan de financiële, technische en andere noden van de NMBS”.
De prijs is “vanzelfsprekend een conditio sine qua non voor het sluiten van het contract”, dixit de NMBS-topman. Bij Bombardier in Brugge kon voorlopig niemand bereikt worden voor een reactie. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier