NMBS-top over de toekomst: Minder personeel en hogere treintarieven
Bij het spoor is tegen 2018 nog plaats voor 31.765 werknemers, of 2.293 minder dan op 1 januari 2016. Dat staat in een aangepast ontwerp van sociaal akkoord dat de spoortop aan de bonden heeft voorgelegd. Daarnaast blijft NMBS-topman Jo Cornu pleiten voor hogere tarieven.
Voor het eerst plakt de directie een cijfer op de tewerkstelling in de komende jaren, aldus de krant. Bij de NMBS zouden 19.128 van de 20.336 mensen overblijven, bij Infrabel 11.009 van de 11.723 en bij de personeelsafdeling HR Rail 728. Dat schrijft De Tijd.
Garanties over tewerkstelling waren een belangrijke eis van de bonden om na het mislukte sociaal overleg van vorig jaar terug te keren naar de onderhandelingstafel. Maar zij hebben weinig vertrouwen dat de directie haar engagement nakomt. Zowel NMBS als Infrabel laat verstaan dat alles afhangt van de uitkomst van de onderhandelingen met de overheid over de nieuwe beheerscontracten.
Cruciaal voor Infrabel wordt de discussie over de hoogte van de infrastructuurvergoeding, het bedrag dat het van de NMBS krijgt om treinen over het spoor te laten rijden. Jo Cornu wil dat die wordt bevroren op 637 miljoen euro. Hij vindt het niet logisch dat hij financieel wordt gestraft als hij meer treinen laat rijden en in meer stations laat stoppen.
Daarnaast wil de directie zekerheid over de geplande productiviteitsverhogende maatregelen. Toen ze eind vorig jaar een eerste pakket doordrukte, bliezen de bonden het overleg op.
Hogere tarieven
Voorts blijft Cornu hardnekking pleiten voor hogere tarieven. Daarbij maakt hij de vergelijking met de bedrijfswagens. “De bedrijven betalen 6.454 europer jaar voor elke werknemer met een bedrijfswagen, terwijl dat voor een gratis treinabonnement 896 euro is”, zegt hij in de krant. Ook de overheid krijgt een veeg uit de pan. Volgens Cornu betaalt de overheid 4,1 miljard euro subsidies voor bedrijfswagen en amper 29 miljoen voor treinabonnementen. “De verhouding is zoek”, klinkt het.
De NMBS-topman wil dan ook dat meer vrijheid om de tarieven zelf te bepalen. Al wil Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) dat hij niet sleutelt aan de abonnementen. Over aanpassingen aan de individuele ticketprijzen is ze weliswaar bereid te praten. De NMBS haalt nu zo’n 600 miljoen euro inkomsten uit tickets. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier