NMBS plaatst miljardenorder bij Bombardier in Brugge, bonden reageren opgelucht

© belga

Spoorwegmaatschappij NMBS bestelt ruim 1.300 rijtuigen bij Alstom en Bombardier.

Spoorwegmaatschappij NMBS heeft vrijdag bevestigd dat Alstom-Bombardier de nieuwe M7-dubbeldektreinen mag bouwen.

Het gaat om maximaal 1.362 rijtuigen voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro, werd bekendgemaakt op een persconferentie.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In een eerste fase worden er 445 rijtuigen besteld voor een bedrag van 1,3 miljard euro. Die worden geleverd tussen september 2018 en december 2021.

De vestiging van Bombardier in Brugge zal 65 multifunctionele stuurwagens en 290 wagons (samen goed voor 787 miljoen euro)bouwen. Alstom neemt de rest van de eerste bestelling – de bouw van 90 gemotoriseerde rijtuigen (‘cab cars’) – voor zijn rekening: 471 miljoen euro. Dat gebeurt in het Franse Valenciennes.

Het is de bedoeling dat de nieuwe treinen de totale capaciteit op het NMBS-netwerk uitbreiden met 145.000 zitplaatsen. De treinen behalen snelheden tot 200 km/uur en zullen op alle Belgische hoofdlijnen sporen, tot in Nederland en Luxemburg, met inbegrip van een aantal hogesnelheidslijnen.

De bestelling komt als geroepen voor de Brugse vestiging van treinbouwer Bombardier, voor wie de bestelling naar verluidt ‘van levensbelang’ was.

Cornu

NMBS-topman Jo Cornu wijst erop dat de spoorwegmaatschappij tegen 2030 nood heeft aan ongeveer 190.000 extra zitplaatsen. Deels omwille van vervanging van ouder materieel en ook door de jaarlijkse groei van het aantal passagiers met 1 procent die de vervoersmaatschappij momenteel kent. Ook moet met de nieuwe dubbeldekstreinen de beschikbaarheid van het materiaal de hoogte in. De treinen zullen uitgerust zijn met communicatie- en reizigersinformatiesystemen. De ambitie is ook om toegang tot het internet mogelijk te maken. Voorts zal er meer beenruimte zijn en zijn de plafonds op de bovenste verdieping hoger. De zetels moeten meer zitcomfort en armsteun bieden. In eerste klasse komen er geluidschermen tussen de zitcompartimenten.

Vakbonden reageren opgelucht

De vakbonden bij de Brugse vestiging van treinbouwer Bombardier reageren alvast opgelucht op het NMBS-order dat hun richting uitkomt. “Dit order was essentieel voor het voortbestaan van Bombardier in Brugge”, zegt Peter Jacobs van ABVV Metaal. “Het is alleszins heel positief, ook voor de tewerkstelling want met dit order is er werkzekerheid voor 200 van de 350 werknemers vanaf 2018. Het biedt wat ademruimte om ons orderboek opnieuw goed vol te krijgen, wat alle problemen zijn alleszins nog niet van de baan.”

Hetzelfde geluid valt te horen bij ACV-CSC Metea. “Het is een grote opluchting, vooral omdat het een binnenlandse bestelling is. Hiermee kunnen we in Canada aantonen dat we in een goede flow zitten”, aldus Luc Logghe.

De vakbondsman merkt op dat Bombardier de periode tot 2018 moet zien te overbruggen, ‘want we kampen met 25 procent tijdelijke werkloosheid en 85 van onze mensen zijn nu al tewerkgesteld in het Franse Crespin’.

“We proberen met co-sourcing de mensen aan boord te houden, want het is belangrijk de knowhow in Brugge te verankeren. Deze bestelling vormt zeker een goede sokkel om de komende jaren andere bestellingen aan te trekken”, luidt het bij de vakbond.

(Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content