Nieuw sorteercentrum en kantoorcomplex DHL in Zaventem goed voor 200 banen
Koerierbedrijf DHL gaat een nieuw sorteercentrum en kantorencomplex bouwen op de luchthaven van Zaventem. De uitbreiding zal 200 extra jobs creëren.
DHL gaat 114 miljoen euro investeren in de luchthaven van Zaventem. De onderneming zal een ultramodern sorteercentrum en kantorencomplex uit de grond stampen. Dankzij de belegging wordt de rol van Brussel binnen het Europese netwerk van DHL versterkt.
Het koerierbedrijf voorziet een personeelstoename van 200 mensen tegen 2020.Vandaag werken er al 1.000 mensen in Zaventem. Over het hele land stelt DHL zelfs meer dan 4.000 mensen tewerk.
De huidige hub dateert van 1985. Zaventem was tot april 2008 het Europese knooppunt van DHL, maar toen verhuisde dat naar het Duitse Leipzig. Die beslissing zorgde destijds voor heel wat heisa. Maar Brussel bleef belangrijk in het netwerk van het koeriersbedrijf. Zo kende de activiteit de voorbije vijf jaar een groei van minstens 10 procent en zit het huidige sorteercentrum bijna aan zijn maximumcapaciteit.
Bovendien verwacht DHL nog een verdere groei van de internationale express-verzendingen. “We beslisten om in een nieuwe hub te investeren omwille van de logistieke noden, alsook de beschikbaarheid van gekwalificeerde en competente werknemers in deze regio”, zegt het bedrijf.
Vanuit het nieuwe knooppunt zullen er 18 intra-Europese bestemmingen worden aangevlogen, net als enkele intercontinentale bestemmingen in Amerika, China en Afrika.
Vermindering CO2
Daarnaast organiseert DHL ook 64 rechtstreekse verbindingen over de weg. Het nieuwe sorteercentrum zal 31.500 vierkante meter tellen, het kantorencomplex 5.000 m2. Er zal gebruik gemaakt worden van nieuwe sorteertechnologieën, een betere isolatie, een wagenpark op aardgas, zonnepanelen, milieuvriendelijke verlichting, enzovoort.
“Voor de Brusselse hub betekent dat een extra besparing van 768 ton CO2 per jaar”, luidt het. Het koerierbedrijf maakt zich sterk dat de uitbreiding ook de exportactiviteiten van Belgische bedrijven bevordert. “Meer mogelijkheden vanuit de hub in Brussel en ons netwerk van servicecenters doorheen het land, betekent voor onze klanten een grotere flexibiliteit, een latere pick-up tijd en een verbeterde service”. De uitbreiding speelt ook in op de stijgende vraag naar internationale e-commerce.(Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier