Sinds 7 oktober 2025 is er een nieuw Belgisch keurmerk voor influencers. Het Influencer Certificaat moet verzekeren dat een contentcreator de regels rond reclame en transparantie kent en respecteert. Zowel consumenten, bedrijven als de influencers kunnen daarbij baat hebben.
Influencers worden steeds vaker ingezet om op sociale media reclame te maken voor producten of diensten van bedrijven. Ze inspireren, informeren en beïnvloeden wereldwijd miljoenen volgers, en zijn uitgegroeid tot de rolmodellen van de TikTok- en Instagram-generatie. Volgens de Belgische Raad voor Reclame en Fortune Business Insights is de sector wereldwijd meer dan 22 miljard euro waard en blijft die nog groeien. The Business Research Company en Influencer Marketing Hub schatten die markt zelfs op ruim 30 miljard euro.
De toenemende impact van influencers is niet zonder risico’s. Eerder dit jaar waarschuwde Bart Chiau, professor aan de faculteit economie van UGent, voor finfluencers, die financiële informatie, inzichten en adviezen verspreiden. Hun profiel is divers, maar ze hebben lang niet allemaal relevante expertise in de financiële sector. Nochtans zijn beleggingsadvies en vermogensbeheer gereglementeerde activiteiten, waarvoor een vergunning van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) nodig is.
Vrouwen en jongeren
De Belgische Raad voor Reclame stelt dat drie op de vier Belgen tussen 19 en 39 jaar minstens één influencer volgen. De cijfers van de Sociale Media en Influencermarketing (SMI) Barometer van de Arteveldehogeschool zitten in dezelfde lijn: volgens dat onderzoek volgt 73,3 procent van de Belgen tussen 16 en 39 jaar influencers, contentmakers of beroemdheden op sociale media. Vrouwen en jongeren van 16 tot 24 jaar doen dat het meest. Instagram blijft het populairste platform om influencers te volgen.
47,2 procent van de ondervraagde Belgen die influencers volgen, heeft daardoor al eens een product ontdekt. Vooral jongeren zijn daartoe geneigd. Het percentage consumenten dat positief staat tegenover influencers is wel fors gedaald tot 58,5 procent, een daling met 11,4 procent tegenover vorig jaar. Jongeren (67,9%) blijven ontvankelijker voor influencers dan ouderen (53,1%).
Transparantie is noodzakelijk
Het inzetten van influencers om producten, merken of diensten te promoten is toegelaten, op voorwaarde dat ze duidelijk vermelden dat hun posts een commercieel karakter hebben. Uit de SMI Barometer van de Arteveldehogeschool blijkt dat consumenten veel belang hechten aan transparantie: zes op de tien respondenten vinden dat influencers het moeten melden als ze voor een samenwerking betaald worden.
‘Met de opmars van influencers stijgt de nood aan duidelijkheid en verantwoordelijkheid. Maar het is voor contentcreators niet altijd eenvoudig om de regels te kennen’
Al sinds 25 april 2022 gelden in ons land richtlijnen voor influencermarketing. Influencers moeten elke post met een commercieel karakter taggen met een ondubbelzinnige hashtag zoals #reclame, #advertentie of #publiciteit, in dezelfde taal als die van het bericht (#advertisement mag dus enkel worden gebruikt in Engelstalige communicatie). Tags als #metdankaan, #inopdrachtvan en afkortingen zoals #recl of #adv worden doorgaans als onvoldoende duidelijk beschouwd.
Wie de regels niet naleeft, kan een controle krijgen door de Economische Inspectie of de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP). Overtredingen van de transparantieregels vallen onder het wetboek economisch recht en kunnen leiden tot waarschuwingen of geldboetes.
Nieuw kwaliteitslabel
Het nieuwe Belgische Influencer Certificaat, dat de Raad voor Reclame en de Influencer Marketing Alliance (IMA) op 7 oktober 2025 hebben gelanceerd, moet bijdragen aan meer transparantie. Het is een inspanning van de hele Belgische reclamesector, die ook steun krijgt van de United Brands Association (UBA), de Association of Communication Companies (ACC), de Belgian Association of Marketing (BAM), United Media Agencies (UMA), FeWeb (de federatie voor webbedrijven) en Stellar Tech (een aanbieder van een platform voor influencermarketing).
“Op Europees niveau sluit België met dat nieuwe keurmerk aan bij de European Advertising Standards Alliance (EASA), die het AdEthics-label ondersteunt”, zegt de Raad voor Reclame in een persbericht. “Dankzij deze samenwerking is het Belgische systeem perfect afgestemd op de Europese standaarden, en draagt het bij aan een transparante, professionele en toekomstgerichte influencersector over de landsgrenzen heen. België sluit zich met dit label aan bij die internationale evolutie. Vergelijkbare systemen in Frankrijk en Nederland hebben al hun effect bewezen: gecertificeerde influencers volgen de regels beter en dragen bij tot een professionelere en transparantere sector.”
Lees ook: Over het onzekere bestaan van influencers: ‘Het is vechten tegen een machine’
Influencers kunnen het label behalen in zeven stappen. Ze betalen daarvoor 49 euro. Ze moeten onder meer een onlinecursus volgen over de regelgeving, de definitie van transparante reclame, bijzondere reclameregels en de maatschappelijke verantwoordelijkheid op sociale media. Elk hoofdstuk combineert video’s, visuals en een heldere uitleg, gevolgd door korte quizzen ter voorbereiding van het examen. Wie minstens 70 procent behaalt, krijgt het certificaat.
Toezicht door de JEP
Wie dat certificaat heeft, engageert zich om volgens de regels voor reclame en transparantie te communiceren. De JEP volgt dat mee op en biedt begeleiding waar nodig. Als een post niet conform de regelgeving blijkt, krijgt de influencer eerst een advies om dat bericht vrijwillig aan te passen. Bij herhaaldelijke overtredingen kan het certificaat tijdelijk of definitief worden ingetrokken.
“Met de opmars van influencers stijgt de nood aan duidelijkheid en verantwoordelijkheid. Maar het is voor contentcreators niet altijd eenvoudig om de regels te kennen”, besluit de Raad voor Reclame. “Consumentenbescherming wordt door verschillende instanties opgevolgd en de regelgeving evolueert snel. Met het nieuwe kwaliteitslabel zet België zich op de kaart als een betrouwbare en ethische hub voor influencermarketing. Zo bouwen we aan een onlineomgeving waarin vertrouwen, verantwoordelijkheid en creativiteit hand in hand gaan.”
Het Influencer Certificaat is niet alleen een leidraad voor consumenten, maar helpt ook merken, ondernemingen en handelaars om selectief te zijn bij hun keuze voor een influencer, en zo hun reputatie te beschermen. Daarom ondersteunen grote bedrijven als L’Oréal, Unilever, Coca-Cola en Alken-Maes het initiatief.
Daarnaast is het label ook voor de influencers een middel om hun professionaliteit en betrouwbaarheid aan te tonen. Zij worden opgenomen in een openbaar register van gecertificeerde influencers, dat weldra online komt.
Lees ook: Tien vragen over finfluencers: wie is te vertrouwen?