Tomorrowland combineert duurzaamheid, erfgoed en sfeer in nieuw hoofdkantoor

Tomorrowland. "Het hele gebouw ademt karakter." © Studio Kathan
Laurenz Verledens vastgoedexpert bij Trends

Terwijl de trend bij de meeste bedrijven richting minder kantoorruimte gaat, kiest Tomorrowland bewust voor méér. In lijn met de filosofie van het festival zet het nieuwe hoofdkantoor in de Montevideo-magazijnen volop in op sfeer en beleving.

Veel bedrijven krimpen hun kantoorruimte in. De stijgende kostprijs van werkplekken en de opmars van telewerk liggen aan de basis van die keuze. De coronapandemie heeft die trend alleen maar versneld. Steeds vaker kiezen ondernemingen daarom voor minder maar betere kantoren. We Are One World, het bedrijf achter Tomorrowland, vaart tegen de stroom in. Het koos bewust voor betere en méér kantoorruimte.

Begin deze maand verhuisde We Are One World van de Korte Vliersraat in Antwerpen naar een veel ruimere stek in de voormalige Montevideomagazijnen op het Eilandje. “We wilden in het centrum van Antwerpen zitten”, zegt Debby Wilmsen, de woordvoerder van We Are One World. “De stadsdynamiek is cruciaal voor ons. Industrieterreinen of locaties die autogericht zijn, waren geen optie. We willen jong talent aantrekken, dat gemakkelijk met het openbaar vervoer, de deelstep, de fiets of te voet kan komen. Dat werkt hier perfect.”

De verhuizing werd noodzakelijk door de sterke groei van het bedrijf, maar weerspiegelt ook een sterk geloof in de meerwaarde van elkaar fysiek ontmoeten en samenwerken. Debby Wilmsen: “Ons gebouw in de Korte Vlierstraat was al snel te klein. We hebben dat eerst opgelost door kleine panden in de buurt te huren, maar we misten toch de connectie en de eenheid die zo belangrijk zijn voor Tomorrowland. We wilden de sfeer van onze festivals doortrekken naar de werkomgeving in een pand dat groot genoeg is om iedereen samen te brengen.”

‘We wilden de sfeer van onze festivals doortrekken naar de werkomgeving in een pand dat groot genoeg is om iedereen samen te brengen’

Debby Wilmsen, We Are One World

Wilmsen benadrukt dat het om een positieve keuze gaat. “We zijn niet tegen telewerk”, zegt ze. “Met veel mensen in productie, die vaak in het buitenland zitten, is telewerk hoe dan ook onvermijdelijk. Maar we stimuleren het wel samen op kantoor te zijn. Waarom? We zijn een snelgroeiend bedrijf. Persoonlijk contact is dan cruciaal. Even iets bespreken bij de koffie of aan tafel is vaak efficiënter dan mailen of bellen. We hebben ook veel jonge medewerkers, die aan het begin van hun carrière staan. Zij hebben behoefte aan begeleiding, interactie en het leren van anderen. Dat lukt het beste als je met zo veel mogelijk mensen op kantoor bent.”

De medewerkers naar kantoor krijgen, gebeurt ‘op zijn Tomorrowlands’, aldus Debby Wilmsen. “Dus geen prikklok, maar flexibiliteit en beleving. Je komt en gaat wanneer je wilt, en de faciliteiten zijn er om te werken wanneer je wilt. We willen een omgeving creëren waar mensen graag komen. Dat werkt: vorige week was ik om acht uur op kantoor en de mensen stonden al aan te schuiven aan de koffiebar. Goede koffie, net zoals lekker eten, vinden we heel belangrijk bij Tomorrowland.”

Lees verder onder de foto’s (copyright: Studio Kathan)

1/4

2/4

3/4

4/4

1/4

2/4

3/4

4/4

Duurzaam met karakter

De erfgoedwaarde van de Montevideomagazijnen en de naam die refereert aan de hoofdstad van Uruguay, beschouwt Debby Wilmsen als “een absoluut pluspunt” voor een bedrijf dat een internationale reputatie heeft in de beleveniseconomie.

De Montevideomagazijnen dateren van 1897 en stonden al decennia leeg. In 2017 diende de Kempense projectontwikkelaar DCA een bouwvergunning in voor de restauratie van het oude pakhuis. Op de kop van het gebouw, aan de kant van het Limaplein, bouwde het zestien nieuwbouwappartementen. Het grootste deel van het pakhuis verhuurde het met een aankoopoptie aan de Antwerpse projectontwikkelaar LIFE. In 2019 lichtte LIFE de aankoopoptie. “Het idee was een ‘trekker’ te vinden die een significant deel van het gebouw zou huren of kopen”, vertelt Toon Haverals, managing partner bij LIFE.be. “Een tweetal jaar geleden is Tomorrowland op ons pad gekomen. Serge (Hannecart, de oprichter van LIFE, nvdr) en Michiel (Beers, medeoprichter van We Are One World, nvdr) kennen elkaar een beetje. Eigenlijk mag het niet verbazen dat LIFE de kantoren van Tomorrowland heeft gebouwd. Er is een stukje een common ground tussen de twee bedrijven op het gebied van beleving en sfeer.”

Ook Haverals meent dat het erfgoedkarakter het kantoor naar een hoger niveau tilt. “De ziel van het gebouw en de geschiedenis, dat vormt de basis. De gerestaureerde oude spanten, de muren: het hele gebouw ademt karakter. In die zin is het ook atypisch. Veel moderne kantoren volgen een soort zogenaamd ideaal standaardpatroon, maar dat zijn niet noodzakelijk gebouwen waar je gelukkig van wordt. Ze zijn misschien wel passief en perfect, maar mensen willen er niet zijn. Hier is dat anders.”

‘Veel moderne kantoren volgen een soort zogenaamd ideaal standaardpatroon, maar dat zijn niet noodzakelijk gebouwen waar je gelukkig van wordt’

Toon Haverals, LIFE.be

Tegelijk erkent hij dat erfgoed extra uitdagingen meebrengt, vooral om het gebouw te doen beantwoorden aan de hedendaagse duurzaamheidsvereisten en comforteisen. “Het is zowel een uitdaging als een unique selling point. Erfgoed verduurzamen is vaak heel complex. Telkens bots je op tal van hindernissen. Hier hadden we het unieke voordeel dat we een box-in-box-concept konden toepassen: de buitenwanden bleven behouden en binnenin plaatsten we een glazen structuur. Het dak werd heropgebouwd naar het oorspronkelijke model met de originele spanten, maar met isolatie naar onze eigen specificaties. Zo werd een perfect geïsoleerde schil gecreëerd. Bovendien was er een braakliggend terrein beschikbaar, waardoor er een BEO-veld (boorgat-energie-opslag, een vorm van ondergrondse energieopslag, nvdr) kon worden aangelegd – iets wat bij erfgoedprojecten zelden mogelijk is.” Ook de sheddaken van het oude magazijncomplex worden ingezet om de duurzaamheidsdoelstelling te halen. Er liggen 1.098 zonnepanelen op. Het regenwater wordt gerecupereerd en gebruikt voor het sanitair en de planten in het gebouw.

Een bijkomende uitdaging was licht naar binnen trekken en het gebouw openen naar de omgeving. “Oorspronkelijk was het gebouw erg op zichzelf gericht”, vertelt Haverals. “Het gaf een beetje een bunkergevoel. Dat hebben we opgelost door groen te integreren en een opening in het dak te maken, waardoor we een prachtig dakterras konden aanleggen. De vergroening van het gebouw hebben we helemaal omgedraaid. Dus niet zomaar een paar bloembakken plaatsen, maar volwaardige groenzones creëren, waarvan het pad een uitsnijding is. Het resultaat is een soort microkosmos die uitnodigt tot interactie op allerlei plekken.”

5.000 bomen en planten


TOMORROWLAND. De blikvangers van het gebouw zijn de plaatsen bedoeld voor ontspanning en ontmoeting. Copyright: Studio Kathan.

Op een oppervlakte van bijna 7.000 vierkante meter biedt het nieuwe hoofdkantoor van We Are One World plaats aan 444 vaste werkplekken, informele kantoorruimtes, 30 meetingrooms en 29 phonebooths. Daarnaast is nog een coworkingruimte (3.000 vierkante meter) van LIFE, met onder meer vergaderfaciliteiten en een conferentiecenter.

De blikvangers van het gebouw zijn de plaatsen bedoeld voor ontspanning en ontmoeting: een centrale hal met (koffie)bar, een restaurant van 350 vierkante meter, een auditorium, een bibliotheek annex silent room, een daktuin van 300 vierkante meter en een boardmeetingroom.
Het kantoorgebouw combineert een vrij zakelijke stijl in de werkruimten met de kenmerkende feeërieke sfeer van Tomorrowland in het restaurant, de bar en de bibliotheek. Die bijzondere ruimtes zijn een ontwerp van Great Library Design Studio, een studio opgericht door Dieter Vander Velpen samen met Tomorrowland. Het algemene ontwerp van het kantoorgebouw is van de hand van OYO architects.

BuroLandschap verzorgde de vergroening van het Tomorrowland-kantoor met een indrukwekkend aantal planten. Binnen creëerden ze een gezond binnenklimaat met 5.000 bomen en planten, waaronder vleesetende klimplanten en lianen. De planten kregen een plek in 450 lopende meter aan 3D-geprinte betonboorden.

De buitentuin op het dak is voorzien van een waterpartij en 3.000 planten, terwijl de patiotuinen op de begane grond nog eens 1.000 planten herbergen. Daar zitten enkele bijzondere exemplaren bij, zoals de aristolochia gigantea (reuzenpijpbloem), een vleesetende klimplant uit de Amazone met opvallende bloemen, en de cissus nodosa, een klimplant uit Indonesië die op termijn indrukwekkende gordijnen van liaanwortels vormt.

Partner Content