De Nederlandse supermarktketen neemt door de coronacrisis wat langer de tijd om de Belgische markt te veroveren, blijkt uit een toelichting bij de halfjaarresultaten.
Eind mei was er nog sprake van dat de Nederlandse supermarktketen dit jaar een tiental Belgische winkels zou tellen. En eind vorig jaar was de ambitie nog om twaalf tot vijftien vestigingen te hebben tegen eind 2020. Uit de toelichting bij de halfjaarresultaten blijkt nu dat het er ‘op zijn minst’ acht worden.
Dat betekent niet dat de Belgische winkels het niet goed doen volgens Jumbo. Integendeel, ‘de entree op de Belgische markt verloopt succesvol’, klinkt het. Ook de resultaten liggen naar verluidt boven de verwachtingen. De supermarktketen ziet op langere termijn nog altijd ruimte voor minstens honderd winkels in België.
Jumbo landde in november vorig jaar in België. In juni werd in Deurne de vierde Belgische winkel geopend. Het concern boekte in de eerste helft van dit jaar 5,1 miljard euro omzet in zijn supermarkttak, 14 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Het concern gaat ervan uit dit jaar de 10 miljard omzet te kunnen halen. Verwacht wordt dat het aantal werknemers boven de 100.000 stijgt.
Maandag raakte wel bekend dat 23 vestigingen van restaurantformule La Place in Nederland definitief sluiten.