Nats Rawline maakt 30.000 taartjes per dag, zonder dier
Nats Rawline, het eerste Belgische merk van veganistische desserts en rauwe snacks, heeft zich internationaal gevestigd en boort nieuwe markten aan, waaronder Azië. Het bedrijf heeft onlangs ook de B Corp-certificering ontvangen, als erkenning voor zijn ethische en milieubewuste engagement.
“Het is een mijlpaal, maar het is vooral een bevestiging dat Nats Rawline al meer dan zeven jaar de juiste filosofie volgt”, vertelt Nathalie d’Harveng, de oprichter van het merk van rauwe en veganistische desserts en snacks, over de B Corp-certificering die het bedrijf onlangs heeft gekregen. “Het geeft geloofwaardigheid, niet per se bij de consumenten, maar wel bij de inkopers.” Nats Rawline stoot met zijn productie van plantaardige gebakjes 40 procent minder CO2 uit dan traditionele producenten.
Nathalie d’Harveng heeft Nats Rawline opgericht in 2017. “Ik ben vegetariër sinds mijn vijftiende, ook al kom ik uit een heel traditionele Brusselse familie waar kip en frietjes heilig waren”, lacht ze. D’Harveng werd veganist na een verblijf van vijf jaar in Canada. “Daar was het veganisme veel geavanceerder dan thuis”, herinnert ze zich. Uiteindelijk was het een reis naar Australië en Nieuw-Zeeland die haar overtuigde van het potentieel van haar idee. “Ik ontdekte een compleet andere manier om desserts te bereiden, met rauwe veganistische producten”, zegt ze. Dadels, cacao, bosbessen: de desserts die ze aan de andere kant van de wereld heeft getest, zijn gemaakt zonder conserveringsmiddelen en van gedroogd fruit. “Ik vond het leuk om ze na te maken in mijn keuken.”
Nathalie d’Harveng werkte toen voor de textielketen C&A. “Toen het bedrijf een grote herstructurering onderging, kreeg ik een promotie aangeboden die ik afsloeg om mijn idee in praktijk te kunnen brengen”, vertelt ze. “Hoe hard ik ook zocht in de rekken, de alternatieven die ik op mijn reizen had ontdekt, bestonden niet in België.” Ze besloot de sprong te wagen en nam contact op met Delhaize. “Ik stelde me voor aan de aankopers met mijn kleine taartjes en een flinke dosis lef”, zegt ze. Het idee overtuigde de Belgische keten, die exclusiviteit op het product eiste en het gedurende drie jaar onder zijn huismerk op de markt wilde brengen.
Industriële productie
Van een zelfgemaakte en ambachtelijke productie in haar keuken moest de jonge ondernemer overstappen op industriële productie. “Ik moest een manier vinden om een bepaald volume te garanderen, maar ik had geen productieatelier”, legt Nathalie d’Harveng uit. Toen ontmoette ze Michaël Labro, de CEO van PMSweet, ’s werelds grootste producent van macarons, en Manager de l’Année 2023. Met hem deelde ze het productieatelier in Verviers. “Hij was meteen overtuigd van mijn project”, zegt d’Harveng, die gebruik kon maken van machines die PMSweet niet meer gebruikte, omdat het al in een hogere versnelling zat. Vandaag is Nats Rawline de buur van Michaël Labro, die zijn intrek heeft genomen in een nieuw atelier van 17.000 vierkante meter in Dison. “Gezien de uitzonderlijke respons op onze producten, hadden we meer ruimte nodig om te produceren.”
‘Het doel is alle consumenten aan te spreken, of ze nu flexitariër, veganist of vegetariër zijn’
Nathalie d’Harveng,
Nats Rawline
Hoewel het avontuur begon onder het merk Delhaize, is Nats Rawline al twee jaar verkrijgbaar onder zijn eigen merk. “De distributeur wilde mijn verhaal in de kijker zetten”, legt Nathalie d’Harveng. Van de vier referenties onder het Delhaize-merk zijn er nu dertien versies, zonder bewaarmiddelen of pesticiden. “Het is essentieel dat de etiketten op mijn producten leesbaar zijn voor de consument”, benadrukt ze. “Het is uit den boze om additieven of bewaarmiddelen toe te voegen die niet overeenkomen met een ingrediënt.”
Naast het ecologische aspect wil Nathalie d’Harveng vooral benadrukken dat haar producten gezond zijn. “Veganistisch betekent niet per se gezond”, waarschuwt ze. “Veel veganistische alternatieven zijn bewerkt en bevatten producten die niet natuurlijk zijn.” In haar marketing benadrukt de CEO niet per se dat haar producten veganistisch zijn. “Het doel is alle consumenten aan te spreken, of ze nu flexitariër, veganist of vegetariër zijn.”
Terwijl het bedrijf in België tot voor kort uitsluitend trouw bleef aan Delhaize, zette Nats Rawline in maart een nieuwe stap door zijn productassortiment beschikbaar te maken voor Carrefour. Aangemoedigd door de populariteit van veganistische diëten, bieden biologische kruideniers en retailers zoals Sequoia, Bio Planet, Bi’OK en Färm een bredere selectie van Nats Rawline-producten aan in hun diepvriesafdeling.
Internationale markten
Het bedrijf richtte zich ook snel op de export, die het leeuwendeel van de verkoop uitmaakt. “België vertegenwoordigt slechts 12 procent van onze verkoop”, legt Nathalie d’Harveng uit. In april trok Nats Rawline naar Azië, met nieuwe partnerschappen in Zuid-Korea en op de Filipijnen. “Het is een markt waar ik niets van weet. Ik ben erg enthousiast over die nieuwe uitdaging.”
De internationale uitbreiding is in lijn met de solide aanwezigheid van het merk in meer dan vijftien landen over de hele wereld. De Verenigde Staten zijn goed voor 35 procent van het gebak, gevolgd door Zwitserland en Nederland (16%) en daarna België (12%). Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Arabische Emiraten, de Scandinavische landen en Oost-Europa delen de rest.
Dankzij het aanboren van nieuwe internationale markten kende Nats Rawline in 2024 een indrukwekkende groei. Vandaag heeft het bedrijf een jaaromzet van ongeveer 6 miljoen euro en produceert het meer dan 30.000 taartjes per dag. “We zijn altijd gegroeid”, zegt Nathalie d’Harveng. “Het bedrijf werd winstgevend zodra ik mijn productie begon te verkopen aan Delhaize.” Naast de kleinhandel, die met 70 procent het belangrijkste distributiekanaal blijft, verkoopt het bedrijf zijn producten ook in de foodservice, via de horeca. “Chefs vroegen me om met hen samen te werken om hun klanten een veganistisch alternatief aan te bieden. Dat kanaal groeit voortdurend”, zegt ze.
Naast de doelstelling om te groeien, wil het bedrijf ook blijven werken aan zijn ecologische voetafdruk en voedselverspilling verminderen. “Industriële productie genereert een groot aantal kilo’s afval, vooral snijafval van gebak”, zegt ze. “Het doel is dat afval te verminderen door middel van een innovatief recyclage-initiatief, dat die dagelijkse productieresten zal omzetten in zero-waste smoothies.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier