Dennis Van Peel: ‘De uitdaging is al mijn passies te combineren zonder middelmatig te worden’

Julien De Wit
Julien De Wit Columnist

Van Instagram-outfits tot veganistische kaneelbroodjes, Dennis Van Peel (29) gaat hard op sociale media en met zijn succesvolle ondernemingen. Wat begon als een passie voor mode en contentcreatie, groeide uit tot twee succesvolle bakkerijconcepten in Antwerpen: Have a Roll en Funk.

Bekijk/beluister de podcast hier of lees eronder verder:

Je bent influencer, ondernemer, bakker én verbouwer. Hoe stel je jezelf tegenwoordig voor?

DENNIS VAN PEEL. “Dat hangt ervan af aan wie. (lacht) Op sociale media startte alles met mode, outfits, events en content maken. De bakkerij kwam er vanuit een herontdekte passie tijdens corona. Cinnamon rolls (kaneelbroodjes, nvdr) bakken voor vrienden werd plots een business. Nu combineer ik mijn digitale ervaring met een fysiek merk.”

Was je voorbereid op het ondernemerschap?

VAN PEEL. “Niet echt. Ik heb wel toegepaste economische wetenschappen gestudeerd. De basis van boekhouden, marketing en projectwerking zat er dus wel in. Wat ik vooral geleerd heb? Dat je in het begin alles zelf doet. Van bakken tot branding, van loonbrieven tot Instagram-posts.”

Waarom denk je plots, we starten een bakkerij met cinnamon rolls?

VAN PEEL. “Omdat je ze nergens vond in België. In New York at ik er voor het eerst en dacht ik, dit moet naar België komen. Ik begon zelf te experimenteren, en het heeft gewerkt.”

Je bent niet zomaar een bakker, je bouwt merken.

VAN PEEL. “Klopt. Alles is branding. Funk en Have A  Roll zijn twee totaal verschillende merken. Funk is vegan, zit op een andere locatie, heeft een andere sfeer en een andere doelgroep. Bij beide staat kwaliteit en ervaring centraal. De bakkerij is het product, maar het merk is de beleving. Daarin speelt sociale media nog altijd een sleutelrol.”

Je bent ook influencer. Post je nog veel?

VAN PEEL. “Ja, maar doordacht. In het begin hield ik Funk en mijn persoonlijke account gescheiden. Ik was bang om volgers te verliezen als ik plots van fashion naar food ging. Op den duur kreeg ik het vertrouwen dat ik ook met een merk kon werken zoals met mezelf. Nu gebruik ik mijn socials wel, maar altijd met een insteek die bij het merk past.”

‘Ik heb geleerd niet alles zelf te doen. Dat is een valkuil voor veel jonge ondernemers’

Heb je veel risico genomen bij het opstarten van je ondernemingen?

VAN PEEL. “Meer dan ik dacht. Een professionele koffiemachine kost soms meer dan een kleine auto. En toch begin je. Eerst met een oven van 1.000 euro in mijn appartement. Toen openden we een pop-up, en daarna een volledige verbouwing van een pand. Intussen durf ik meer, omdat ik weet: we kunnen het.”

Je werkt in het openbaar, als influencer en als ondernemer. Schrikt dat soms af?

VAN PEEL. “Natuurlijk, het kan beangstigend zijn om risico’s te nemen terwijl iedereen meekijkt. Als je faalt, gebeurt dat publiek. Maar ik zou het ook jammer vinden om iets niet te doen uit angst voor negatieve commentaar of een slechte review. Gelukkig heb ik weinig negativiteit gekend, en ik probeer mezelf eraan te herinneren dat er voor elke negatieve reactie honderden positieve zijn.”

Houdt die druk je soms wakker?

VAN PEEL. “Ik ben ’s avonds vaak te moe om te piekeren (lacht), maar overdag ben ik wel constant bezig. Mijn hoofd draait altijd. Niet omdat ik per se stress heb, maar omdat ik veel ideeën heb. De uitdaging is al mijn passies te combineren zonder in alles middelmatig te worden. Daar worstel ik soms mee.”

Ben je perfectionistisch?

VAN PEEL. “Ik wil dingen goed doen, ja. Als ik ergens energie in steek, moet het kloppen. Branding, interieur, smaken, personeel, ik wil dat alles coherent is. Dan is het lastig om dingen los te laten, maar ik leer het met vallen en opstaan. We hebben nu een team dat ik vertrouw, en dat maakt alles werkbaarder.”

Je bouwt Funk samen met anderen. Wat heb je geleerd over samenwerken?

VAN PEEL. “Dat een goede vennoot goud waard is. Met Liza, mijn compagnon, hebben we een duidelijke rolverdeling. Zij regelt de dagelijkse werking, ik focus op de marketing en het product. Dat werkt, omdat we elkaar vertrouwen en aanvullen. Ik heb ook geleerd niet alles zelf te doen. Dat is een valkuil voor veel jonge ondernemers.”

‘Ik kan niet morgen zomaar op vakantie vertrekken. Maar als ik ziek ben, draait de zaak verder. Dat is vrijheid’

Je inspireert veel jonge ondernemers. Wie of wat inspireert jou?

VAN PEEL. “Eerst en vooral mijn vrienden. Velen van hen zijn ook zelfstandigen, en die omgeving heeft me mee gevormd. Daarnaast kijk ik graag naar merken die klein begonnen zijn en organisch gegroeid zijn via een community en een sterke branding. Zeker in het buitenland zie je veel jonge ondernemers die vanuit hun keuken starten en een eigen universum bouwen. Dat triggert me enorm.”

Je combineert veel. Lig je daar soms wakker van?

VAN PEEL. “Niet vaak, maar soms wel. Ik wil content blijven maken, maar ook Have a Roll en Funk doen groeien, en tijd voor mezelf houden. Er zijn zoveel keuzes, en ik wil alles goed doen. Ik weet ook dat alles tegelijk niet moet. Als het even niet lukt, dan lukt het later wel.”

Wat betekent succes voor jou?

VAN PEEL. “Vroeger dacht ik een goed draaiend bedrijf, winst en groei. Maar mijn vriend zei het mooi: succes is doen wat je graag doet. Dat klopt. Ik ben blij als ik mensen gelukkig zie in mijn bakkerij, of als ik een goed product lanceer. Dat is meer waard dan cijfers.”

Wat betekent voor jou ‘CEO van je leven’ zijn?

VAN PEEL. “Dat je kunt kiezen. Kiezen waar je werkt, met wie je werkt, wat je doet met je tijd en geld. Nee, ik kan niet morgen zomaar op vakantie vertrekken. Maar als ik ziek ben, draait de zaak verder. Dat is vrijheid. En dat is voor mij echt leiderschap over je leven.”

CEO van Mijn Leven

In de podcast CEO van Mijn Leven (bekijk het overzicht) praten Esohe Weyden en Julien De Wit wekelijks met jonge, ambitieuze mensen over hun leven en carrière. De podcast wordt ook uitgezonden op Trends Z.

 

Lees meer over:

Partner Content