Mobile Vikings wint 150 abonnees per dag
Mondreclame en lage prijzen dikken het abonneebestand van Mobile Vikings aan. De grote test is voor binnenkort: kan het een echte toepassing voor het sociale internet lanceren?
Zonder veel reclame wint de Hasseltse operator Mobile Vikings gemiddeld ruim 150 abonnees per dag netto. Dat is bijna het dubbele van Telenet in het laatste kwartaal van 2011.
Studenten zijn de beste klanten. Liefst 69 procent van de nieuwe klanten zijn doorverwijzingen, zegt chief executive officer Frank Bekkers.
Bij de recente lancering van zijn nieuwe ‘beesten’-formules vertelde Mobistar-CEO Jean-Marc Harion wat de hedendaagse gsm-gebruiker verwacht: goedkope en duidelijke formules, opzegbaarheid zonder problemen, gelijkheid voor alle klanten en beloningen voor loyauteit. Dat had Mobile Vikings allemaal al van bij de start.
De instap- en uitstapdrempels zijn laag. Je vertrekt wanneer je wil. De drie belformules zijn te vatten in twee cijfers: een cijfer voor het herlaadbedrag en een cijfer voor de belprijs per minuut. Klaar.
Bij de start in 2008 noemde Mobile Vikings zich een “beweging” die het mobiele internet “vrij” zou maken, zoals in “vrije meningsuiting” én in “vrije toegang”. “Free as in free speech and in free beer”.
Het geld moest komen van commissies op transacties. Daar werkelijk voor zorgen was een ander paar mouwen. Pas zodra Mobile Vikings eind deze maand of begin mei zijn socialemediatoepassing VikingSpots uitbrengt, komt het doel uit 2008 in zicht, erkent Frank Bekkers.
Voor VikingSpots is heel goed gekeken naar wat anderen doen en hoe dat ‘op zijn Vikings’ moet. Net als de Amerikaanse locatiegerichte toepassing Foursquare kunnen gebruikers met VikingSpots hun favoriete plekken digitaal op de kaart te zetten.
Als het over handelszaken gaat, kan de eigenaar zijn stek vervolgens ‘claimen’ en gebruiken om promoties uit te sturen. Dat kan hij alleen naar Viking-gebruikers die hem, naar het voorbeeld van Twitter, ‘volgen’. Mobile Vikings-evangelist Hans Similon: “Je bepaalt zelf wie je volgt en wie niet. Wil je geen promoties meer, druk je gewoon op unfollow.”
Voor de handelaar is de drempel laag. Similon: “Een VikingSpot claimen kost niets. De handelaar kiest zelf welke korting hij geeft. De enige voorwaarde is dat hij een tiende van zijn korting in Vikingpunten geeft.”
Vikingpunten zijn de virtuele munt van Mobile Vikings. Ze kunnen worden ingeruild tegen gsm-minuten. Bekkers: “De handelaars betalen ons de Vikingpunten. Eigenlijk betalen zij op dat moment de communicatiekosten van onze Vikings. Er zijn geen hoge administratiekosten en geen mechanisme van hoge winsten die naar ons toegaan.”
De jaarrekening is nog niet gepubliceerd, maar volgens Bekkers ging Mobile Vikings van 2,3 miljoen omzet in 2010 naar 9,1 miljoen in 2011. Hij claimt dat zijn bedrijf de hoogste omzet per gebruiker haalt van alle prepaidoperatoren in de Europese markt. Volgens de Deense consultant John Strand zou dat dan dichtbij 25 euro per maand zijn.
Nu Mobile Vikings richting 100.000 abonnees gaat, kijkt Bekkers uit om het succes in het buitenland te herhalen. Mobile Vikings kan in België niet boven de 200.000 ‘leden’ uitkomen, schat hij. Dat is ongeveer 2 procent van de markt. “Maar als je datzelfde doet in veel landen, kom je toch algauw aan een paar miljoen mensen”, zegt Bekkers. (BL)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier